تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

خنده و شادی

خندیدن و شاد بودن

اگر به فکر سلامتی تان هستید  بخندید و شاد باشید با کوچکترین چیزی که لبخند را بر لبانتان می نشاند . یک قدم به سلامتی نزدیک تر می شوید . خندیدن و شاد بودن علاوه بر اینکه باعث کاهش هورمونهای استرس زا و بهبود عملکرد قلب می شود . به افراد کمک می کند  تا در تصمیم گیری بهتر عمل کنند .

کسانی که نمی خندند ، درد بیشتری تحمل می کنند .  اندورفین ها یا مسکن های طبیعی بدن ، موادی هستند که از غدد مخاطی و غده هیپوتالاموس ترشح می شوند . اثر اصلی آنها تسکین درد است . بعضی خوراکی ها ، ورزش و خندیدن عامل اصلی ترشح این مواد در بدن است .

اغلب افراد گمان می کنند برای خندیدن و شاد بودن به شنیدن لطیفه یا دلیل خاصی نیاز دارند ، اما این در حالی است که اگر رویکردی علمی به خنده داشته باشیم . هیچ دلیل خاصی برای خندیدن نیاز نیست . مغز تفاوت میان خنده مصنوعی و طبیعی را تشخیص نمی دهد و تمام اتفاقاتی که در زمان خندیدن طبیعی رخ می دهد ، در خندیدن های مصنوعی نیز صورت می پذیرد . فقط کافی است به یک نیشخند بسنده نکنیم .

خنده ، زبانی جهانی است

در تمام دنیا افراد از طریق خنده با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند . خندیدن و شاد بودن موجب ترشح اندورفین و انکفالین در بدن می شود که این دو هورمون به عنوان هورمونهای سرخوش کننده نامیده می شود . زیرا با آزاد شدن آنها در بدن نوعی حالت سرخوشی به انسان دست می دهد .

خندیدن سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند . افراد را در مقابل بسیاری از بیماریها ایمن می کند . به عبارت دیگر از دیدگاه علمی خنده خنده باعث ترشح بیشتر اندورفین یا همان مسکن طبیعی بدن میشود .

اثرات خنده در بدن

همچنین موقعی که فرد به طور عمیق میخندد باعث می شود بدن قند بیشتری بسوزاند و بر روی چربی های مضر بدن نیز تاثیر می گذارد . محققان خندیدن را به طوفان مغزی تشبیه می کنند . اعتقاد دارند که خنده مثل یک شوک عصبی برای دستگاه اعصاب و روان بسیار مفید است . خنده منجر به افزایش گردش خون به خصوص در اندام های گوارشی و غدد لنفاوی می شود .

بسیاری از خلقیات انسان با هورمونها در ارتباط است . به طوری که با افزایش اندورفین در بدن قسمت های حسی فعال تر شده و حس مهربانی و عطوفت و احساس گذشت در افراد افزایش می یابد .

خندیدن و شاد بودن بر روی بیماریهایی از جمله – قلب و عروق – تنفسی – زخم معده و روده – گوارشی – آلرژی – سرطان – پوستی – روحی و روانی تاثیر مستقیم دارد . همچنین خندیدن از بروز حملات قلبی نیز جلوگیری می کند . بسیاری از افراد از خنده به عنوان نوعی روش درمانی یاد می کنند . اگر هم نتوان آن را نوعی درمان به شمار آورد قطعا در پیشگیری از بسیاری از بیماریها نقش موثری دارد .

طبق تحقیقات انجام شده توسط روان شناسان یک دقیقه خنده معادل  بار تنفس عمیق است . تنفس عمیق اکسیژن بیشتری به مغز و ریه ها می رساند . هوای کهنه را از ریه ها خارج می سازد .

لطفا لبخند زدن را فراموش نکنید . منتظر مطالب علمی و جدید روان کلینیک باشید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *