تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

خلاقیت کلید طلایی خوش بختی

خلاقیت کلید طلایی خوش بختی

همه ی شما بارها کلمه ی خلاقیت و نیز تحسین افراد خلاق را شنیده اید. جامعه ی بشری انسان های خلاق را سرمایه ی خود میداند. یکی از تلاش های آموزش و پرورش هر کشور پرورش خلاقیت افراد است. خلاقیت از مهم ترين عوامل پیشرفت بشری است. امکان بروز خلاقیت زمانی بیش تر می شود که مهارت ها و انگیزه های خلاقیت از همان دوران کودکی پرورش یابد. واقعیت مهم دیگری که بسیاری از روانشناسان بر آن تأکید کرده اند همراه و همگام بودن خلاقیت با سلامت جسم و روان است. به این ترتیب شاید به جرئت بتوان گفت خلاقیت کلید طلایی خوش بختی است.  

خلاقیت باید جزئی از زندگی همه‌ی افراد باشد. خلاقیت با پرهوش بودن تفاوت دارد. ممکن است کسی هوش فراوان داشته باشد اما خلّاق نباشد. متفاوت بودن رفتار یک فرد با دیگران نیز دلیل برخلّاق بودن او نیست.

خلاقیت کلید طلایی خوش بختی

نباید فراموش کرد خلاقیت بر تمام ابعاد و جنبه های زندگی فرد حاکم نمی شود بلکه نظرها و رفتارهایی را که تازگی دارند توصیف می کند. به همین دلیل هر انسان طبیعی می تواند در بعضی زمینه‌ها و در بعضی مواقع عملکردی خلّاق داشته باشد. کارهای شخصی و امور منزل و فراتر از آن فعالیت های اجتماعی، علمی و فنی از این مواردند.

نشانه های خلاقیت کودک

اگر آن چه کودک انجام می دهد یا می گوید دو ویژگی زیر را داشته باشد می تواند خلاق باشد:

  • باید با کارهایی که کودک قبلاً انجام داده و تمام چیزهایی که دیده و شنیده است کاملاً متفاوت باشد. اما متفاوت بودن کافی نیست بلکه داشتن ویژگی دوم نیز مهم است.
  • کار انجام شده باید صحیح و در راه رسیدن به هدفی مفید بوده و برای کودک معنی دار باشد، به گونه ای که بتواند آن را توضیح دهد و برای آن دلیل داشته باشد.

تشخیص خلاقیت کودکان

قضاوت درباره ی خلاقيت کودکان و تشخیص آن کار آسانی نیست. به سادگی نمی توان فهمید کاری که کودک انجام داده، تصادفی نبوده است، برای او تازگی دارد و قبلاً هم آن را در جایی نديده و تقلید نکرده است. به علاوه ، چه بسا میل و اشتیاق به داشتن فرزند خلاق باعث شود تا پدر و مادر به آسانی کودک خود را خلاق بنامند. والدین باید بدانند حتی اگر نشانه های خلاقیت را در کودک خود مشاهده نکنند می توانند آن (خلاقیت) را در فرزندشان پرورش دهند. از این رو باید خلاقیت کودکان را در کنار خوش بینی با واقع بینی ارزیابی کرد.

سخن آخر

مهمترین قدم در تشخیص خلاقیت کودک، هوشیار بودن به موضوع است. یعنی اوقاتی که با کودک هستید در رفتار، گفتار و عمل او دقت کنيد و آن را با نشانه های خلاقیت بسنجید. در صورتی که در تشخیص خلاقیت کودک خود به مشکل برخورده اید می توانید با مرکز مشاوره بینا تماس بگیرید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *