تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

حمایت اجتماعی از خانواده

حمایت اجتماعی از خانواده

ازآنجا که تداوم حیات خانواده به عنوان یه واحداجتماعی درگرو تامین نیازهای گوناگون مالی و غیرمالی آن است و با توجه به اینکه خانواده به تنهایی قادر به تامین همه ی نیازهای خود نیست، حمایت اجتماعی از خانواده به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارهای تحکیم خانواده ضرورت می یابد. ازمهم ترین اقسام حمایت اجتماعی ازخانواده می توان به حمایت خویشاوندان، حمایت دوستان، حمایت همسایگان و حمایت حکومت اشاره کرد.

نقش حمایتی خویشاوندان درجوامع سنتی بیشترنمود دارد.دراین جوامع به دلیل غلبه ی الگوی خانواده ی گسترده ،خویشاوندان معمولا برای کمک به گروه های خانوادگی کوچک در دسترس اند و در نتیجه، تنش های خانوادگی کمتر به افراد آسیب می زنند.

بااین حال، نباید تاثیر منفی گروه های یادشده بر استحکام خانواده را از یاد برد، به ویژه در مواردی که مخالفتی با ازدواج یا نارضایتی های از یکی از دو همسر در میان باشد. در جوامعی  مانند ایران، اختلاف های ناشی از دخالتخویشاوندان درصد بالایی ا زاختلاف های زناشویی راتشکیل می دهد.

حمایت اجتماعی از خانواده

حکومت نیز وظیفه دارد در ابعاد متنوع اقتصادی، آموزشی، حقوقی و……. از خانواده حمایت کند. این حمایت ها شامل مواردی از این قبیل می شود: در بعد اقتصادی، اعطای تسهیلات ازدواج و حل مشکل بیکاری جوانان، در بعد آموزشی، بهره گیری از امکانات آموزشی، مشاوره ای و رسانه ای در جهت ارتقای سطح آگاهی ها و مهارت های زوجین و در بعد حقوقی، رفع کاستی های قانون گذاری و وضع قوانین کارآمدتر در جهت تقویت بنیان خانواده .

نظارت اجتماعی 

نظارت اجتماعی در ابعاد گوناگون نظارت متقابل خانوادگی، نظارت خویشاوندان، دوستان و همسایگان، نظارت همگانی و نظارت حکومت ، از دیگر راهکارهای موثر در تحکیم خانواد به شمارمی آید.

تقویت دینداری

تقویت دینداری یا تربیت دینی اخلاقی افراد از راهکارهای اصل تحکیم خانواده است. می توان شواهدی یافت دال -براینکه حتی در فرض همسانی از جهات گوناگون، ضعف تربیت دینی اخلاقی به تنهایی می توان باعث فروپاشی -خانواده شود. از سوی دیگر،کم نیستند نمونه هایی که در آن ها به رغم ناهمسانی زوجین ازجهات متعدد، پایبندی آنان به موازین. ازاین رو، باید برای عنصر دین و اخلاق  در مقایسه با بسیاری از عوامل دیگر، سه بیشتری در حفظ یک پارچه گیخانواده قائل شویم.

ایمان مذهبی موجب معنا بخشیدن به زندگی و ایجاد حس رضایت و امید به آینده در افراد و در نتیجه ،سازگاری  آنان  با ناملایمات زندگی می شود .افراد دیندار ضمن آن که ازکوشش در جهت تا مین نیازهای مادی معقول و ایجاد یک خانواده مطلوب فروگذار نمی کنند.درصورت برخورد با مشکلاتی مانند فقر و  ناسازگاری های خانوادگی دچار یاس نمی شوند، بلکه دل به وعده های الهی روشن می دارند و با حلاوت ایمان و یادخدا، تلخی های زندگی رابه شیرینی مبدل می سازند. همچنین آراشتگی زوجین به ویژگی های اخلاقی ارزشمندی مانند صداقت، وفاداری، احترام، مهربانی، دلسوزی، فروتنی، صبر، گذشت، نرم خویی ،خیرخواهی  و انصاف، و مبرا بودن آنان از خود خواهی ، برترجویی، حسادت، بخل، طمع، کینه توزی و دورویی موجب می شود بسیاری از بدرفتاری ها و اختلاف از ساحت خانواده رخت بربندد. از این رو، اسلام ازمیان معیارهای متعددگزینش همسر ،تاکیدکم نظیری برتربیت دینی واخلاقی فردنموده است

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *