تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

جلوگیری از پیر شدن ذهن

جلوگیری از پیر شدن ذهن

همان طور که پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشرفت قابل توجهی داشته است، آیا پیشگیری از پیری مغز هم امکان پذیر است؟ برای جلوگیری از پیر شدن ذهن چه می‌توان کرد؟

همه ما آرزو داریم که امید به زندگی مان را افزایش دهیم، به شرطی که از لحاظ جسمی و فکری درسلامت کامل باشیم.. با این ۱۵  ترفند از پیر شدن ذهن جلوگیری کنید :

جلوگیری از پیر شدن ذهن

۱- هراز گاهی از دست مخالف استفاده کنید .

مهم نیست که شما راست دست باشید یا چپ دست در هر صورت شما از یکی از نیمکره های مغزتان بیشتر استفاده می کنید. اما با استفاده از دو دست خود برای انجام کارها یا بهتر بگوییم طرف دیگر بدنتان استفاده کنید نتایج جالبی را به دست می آورید.

مثلا وقتی که شبها می خواهید مسواک بزنید اگر راست دست هستید از دست چپ خود یا برعکس برای مسواک زدن استفاده کنید مثلاً کارهای پیش پا افتاده ای را که در طول روز می خواهید انجام دهید با دست مخالف یا طرف مخالف بدنتان انجام دهید مثلا وقتی می خواهید غذا بخورید قاشق را در دست دیگرتان بگیرید و غذا بخورید.

مثلاً در طول روز یک متن کوتاه را با دست مخالف خود روی یک کاغذ بنویسید و این تمرینات را آنقدر ادامه دهید تا در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت شود و تبدیل به عادت روزانه شما شود.

زمانی که تصمیم به شروع این تمرینات می گیرید بعد از گذشت یک مدت حواس پرتی ها اختلال در تمرکز و مشکلات ریزی که برای شما به وجود می آید همه بسیار موقتی هستند. این مشکلات به این دلیل به وجود می آیند که مغز در حال تغییر بوده و ساختارش را تغییر میدهد. و با داشتن صبر و پشتکار لازمه تمام این مشکلات از بین میرود و نتیجه ای که شما در نهایت می گیرید آنقدر شیرین است که تمام این مشکلات را فراموش می کنید.

۲- داستان سازی کنید

تصور کنید هر روز باید یک داستان تعریف کنید. داستان شما می‌تواند درباره هر چیزی باشد مثلاً اتفاقی که اخیراً برای شما افتاده. تمرین کنید تا داستان‌های خود را، چه جدید و چه قدیمی، طوری بیان کنید که برای شنونده جالب، سرگرم‌کننده و جذاب باشد تا اگر کسی یا چیزی مکالمه شما را قطع کرد بازهم شنونده بعد از آن مشتاق شنیدن داستان شما باشد.

۳- مراجعه به لیست فقط در مواقع ضروری

لیست کردن کارها بسیار عالی است اما به شرطی که بیش‌ازحد به آن‌ متکی نشویم. لیستی از مواد غذایی که نیاز دارید تهیه کنید اما هنگام خرید سعی کنید زیاد از آن استفاده نکنید و تنها پس از پایان جمع‌آوری مایحتاجتان در سبد خرید نگاهی به لیست بیندازید تا چیزی جا نیفتاده باشد.

۴-انتخاب سوژه برای فکر کردن

هر روز یک سوژه خاص برای فکر کردن پیدا کنید. ممکن است تصمیم بگیرید به پوشش مردم توجه کنید، سعی کنید هرکجا که می‌روید به نوع و چگونگی پوشش مردم دقت کنید. هر روز یک سوژه جدید برای فکر کردن به مغزتان بدهید.

۵- شکستن روال معمول

کارهای روزانه را به ترتیب سابق انجام ندهید و سعی کنید ترتیب انجام کارها را تغییر دهید. مثلاً کارهایی را که اول صبح انجام می‌دادید به بعدازظهر موکول کنید.

۶- حفظ کردن شماره ها

هرچند با وجود گوشی‌های امروزی دیگر نیازی به حفظ کردن شماره تلفن نیست، ولی یکی از بهترین راه‌های تقویت حافظه، حفظ اعداد و ارقامی مثل شماره تلفن‌ها است. سعی کنید هر روز یک شماره تلفن جدید حفظ کنید.

۷- تهیه لیست

برای هر ایده و فکری که به ذهنتان می رسد جدولی تهیه کنید و مزایا و معایب انجام آن ایده را بنویسید، این کار باعث بروز ایده های متنوع تری می شود.

۸- تغییر دادن مسیر

اگر پیاده‌روی و یا رانندگی می‌کنید هر روز مسیرتان را تغییر دهید و یک مسیر خاص را برای پیاده‌روی انتخاب نکنید و مسیرها و خیابان‌های مختلف را امتحان کنید. این تغییر کوچک به ذهن شما کمک می‌کند تا مسیرهای جدید را تمرین کند.

۹- حل مسئله

هر روز مسئله‌ای را به ذهنتان بسپارید تا حل کند و روز بعد وانمود کنید که ذهنتان گرسنه است و برای سیر شدن نیاز به حل مسئله دارد. از حل مسئله برای ایجاد ارتباطی که بین شما و ذهنتان برقرار کرده لذت برده و قدردانی کنید.

۱۰- فراگیری مهارت های جدید

یادگیری یک مهارت جدید در بخش‌های مختلفی از مغز انجام می‌شود، یادگیری فعالیت‌های جدید حافظه را به تحرک وامی‌دارد. از یادگیری آشپزی گرفته تا ساخت هواپیما با چوب بستنی همه می‌توانند مغز را به چالش کشیده و وادار به تفکر کند.

۱۱- بازی کردن

بازی‌ها تأثیر شگفت‌انگیزی در سلامت ذهن ما دارند و باعث به چالش کشیدن ذهن می‌شوند. سودوکو، جدول کلمات متقاطع و بازی‌های الکترونیکی همه می‌توانند به بهبود حافظه ما کمک کنند. این بازی‌ها سرگرم‌کننده و به منطق، مهارت‌های کلامی و ریاضی بیشتر متکی هستند. هر روز ۱۵ تا ۳۰ دقیقه را صرف بازی کنید نه بیشتر.

 ۱۲- خاموش کردن تلویزیون

تماشای بیش از ۴ ساعت تلویزیون در شبانه‌روز به بزرگ‌سالان توصیه نمی‌شود. تلویزیون در روابط، کار و زندگی اختلال به وجود می‌آورد بنابراین تلویزیون خود را خاموش‌کنید و زمان بیشتری را به فعالیت ذهنی و جسمی خود اختصاص دهید.

۱۳- تغذیه مغز

هرچند مغز ما قویترین رایانه در سیاره زمین محسوب می‌شود اما این رایانه قدرتمند نیز گاهی به خطا می‌رود. ما انسانها بیشتر وقت خود را صرف انباشتن چیزهای مختلف و بی‌فایده به داخل مغزمان می کنیم. مهم نیست مغز ما چقدر قدرتمند است، آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم این عضو نیاز به جبران و احیای خود دارد تا بتواند قالب و توانایی خود را حفظ کند.

۱۴- مراقبه

تمرینات ذهن آگاهی به ما کمک می کند که در لحظه زندگی کنیم و به زمان حال آگاه باشیم و به قول معروف از اکنون خود لذت ببریم و نگران آینده نباشیم و در گذشته زندگی نکنیم به گونه ای رفتار کنیم که الان از زمانمان بهترین استفاده را ببریم و از زمان حال خود لذت ببریم. تمرینات ذهن آگاهی همچنین باعث افزایش تمرکز و دقت می شود که بسیار امر مهمی برای بروز ایده های خلاقانه و داشتن ذهن خلاق است.

۱۵- خواندن کتاب

خواندن و مطالعه کردن، دنیای جدیدی را به روی شما می گشاید، در واقع به شما کمک می کند از دریچه ی نگاه دیگران به دنیا و موضوعات نگاه کنید. هر چقدر محیط و اطراف خود را با دید بازتر و متفاوت تر ببینید، ایده های خلاقانه ی بیشتری به ذهنتان می رسد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *