تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تکنیک پومودورو چیست؟

تکنیک پومودورو چیست؟

تکنیک پومودورو چیست؟ در دهه ۱۸۹۱ فرانچسکو سیریلو راهی برای کمک به تعلل کنندگان ارائه کرد. این تکنیک پومودورو نام دارد. پومودورو در ایتالیایی به معنای گوجه فرنگی است .یک تایمر به شکل گوجه فرنگی ساخته است.

تکنیک پومودورو چیست؟

ابتدا به یک تایمر نیاز دارید. تایمر گوجه ای شکل عالی است، اما هر تایمری این کار را انجام میدهد. این تکنیک به این صورت عمل میکند:

  • همه عواملی که حواستان را پرت میکنند( تلفن، تلویزیون، موسیقی، و….) را ببندید. هر چیزی که مانع از تمرکز شما شود. یک مکان آرام برای کار پیدا کنید که در آن مزاحمی نداشته باشید. اگر میتوانید آنها را بخرید، هدفونهای حذف نویز یا گوشگیرهای ارزان تر اما به همان اندازه موثر را در نظر بگیرید .
  • تایمر را برای ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.
  • شروع کنید و تا جایی که میتوانید روی کار تمرکز کنید. بیست و پنج دقیقه زیاد نیست. شما میتوانید آن را انجام دهید!
  • حال برای بهترین بخش بعد از ۲۵ دقیقه به خودتان جایزه بدهید. یک ویدیو تماشا کنید یا به آهنگ مورد علاقه خود گوش دهید. پنج یا ده دقیقه یا بیشتر با دوستان چت کنید. پاداش مهمترین بخش از کل فرآیند پومودورو است. وقتی منتظر جایزه هستید، مغزتان به شما کمک می کند بهتر تمرکز کنید .

به اتمام کار فکر نکنید.

ما کل این فرآیند، از جمله پاداش، را انجام پومودورو می نامیم.  وقتی “یک پومودورو” انجام میدهید تمام کردن کار را فراموش کنید. نگویید، “من تمام تکالیفم را در این پومودورو تمام میکنم.” ممکن است هر کاری را که روی آن کار میکنید تمام کنید. اما اگر این کار را نکردید نگران نباشید. فقط تا آنجا که میتوانید به مدت ۲۵ دقیقه کار کنید. وقتی تایمر خاموش شد، استراحت کنید.

با آن پاداش وارد حالت پراکنده خود شوید. ممکن است بعداً لازم باشد پومودوروی دیگری انجام دهید، اما اشکالی ندارد. شما فقط با سخت کوشی، کار درست را انجام میدهید. نگران این نباشید که چقدر انجام میدهید. بالاخره کار را تمام خواهید کرد اما زمان زیادی برای خود بگذارید. تا آخرین لحظه منتظر نمانید.

با عدم تمرکز چیکار کنیم؟

وقتی پومودورو انجام میدهم، گاهی اوقات افکارم از بین میرود. این کاملا طبیعی است به محض اینکه افکارم را سرگردان میکنم، آنها را به کار برمیگردانم. بالاخره فقط ۲۵ دقیقه است. هر کسی میتواند ۲۵ دقیقه مطالعه کند. اگر افکارم را به کارهای دیگری که میخواهم انجام دهم سرگردان میبینم، روی یک تکه کاغذ یادداشت میکنم تا فراموش نکنم، و سپس با پومودورو ادامه میدهم. اعتراف میکنم که اگر بخواهم بعد از اتمام زمان به کار ادامه دهم، ادامه میدهم. وارد شدن به جریان، جایی که من واقعاً در انجام وظیفه هستم، چیز خوبی است. اما وقتی متوقف میشوم، همیشه به خودم پاداش میدهم.

روش پاداش دادن به خود

اگر من در حال نوشتن بوده ام، به آهنگ مورد علاقهام گوش میدهم. یا بلند میشوم و یک فنجان چای درست میکنم و از پنجره بیرون را نگاه میکنم. در زمان استراحتم نمینویسم. به این ترتیب، بخش “نوشتن” مغز من استراحت میکند. این ایده خوبی است که در طول استراحت کاری انجام دهید که با چیزی که روی آن تمرکز کرده اید بسیار متفاوت است. شما میخواهید به ناحیه ای از مغزتان که تمرکز را انجام میدهد استراحت دهید. اگر در حین مطالعه نشسته اید، استراحت در جایی که بدن خود را به اطراف حرکت میدهید اغلب بهترین است. برخی افراد تایمرهای پومودورو را دوست دارند که صدای تیک تاک تولید میکنند. این به آنها یادآوری میکند که زمان در حال گذر است و آنها به استراحت خود نزدیک میشوند. تیک تیک آنها را متمرکز نگه میدارد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *