تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

بی اطلاعی نوجوانان از مسایل دوران بلوغ

بی اطلاعی نوجوانان از مسایل دوران بلوغ

شاید مهم ترین اتفاق نوجوانی بلوغ باشد. بلوغ دوره یا سنی است که در آن فرد به رسش جنسی می رسد و می تواند بچه دار شود. یعنی مقطعی از حیات که در آن فرد از لحاظ فیزیکی، هیجانی، اجتماعی، هوشی و معنوی به مرحله بزرگسالی می رسد. بی اطلاعی نوجوانان از مسایل دوران بلوغ با مشکلاتی همراه است که در این مقاله بیان میکنیم .

همچنین در دوره بلوغ ، تکلیف اتفاق می افتد. یعنی تغییرات فیزیکی ای که تحت عنوان کرک دار یا مودار شدن بدن نامیده می شود. علاوه بر آن تغییرات روان شناختی و اجتماعی نیز در این دوره رخ می دهد. به طور کلی بی اطلاعی نوجوانان از مسایل دوران بلوغ مشکلاتی را به وجود می آورد که عبارت اند از:

مشکلات بی اطلاعی نوجوانان از مسایل دوران بلوغ

  1. به علت آشنا نبودن با چگونگی تغییرات ، در صورت سکوت والدین، این حالات در نزد نوجوان به صورت عملی ترسناک جلوه می کند. آنان دچار وحشت و «علاقه به تنهایی » شده و ممکن است رابطه نوجوان با والدین نیز بهم بخورد.
  2. نوجوانان اطلاعات ناقص به دست می آورند و به علت آشنا نبودن دچار نگرانی می شوند و هر چیز مهم برای آنان زجر آور و آزار دهنده می شود.
  3. گاهی به علت بی تفاوتی والدین نسبت به مشکلات فرزندان، آنان اطلاعات را از دوستان، کتاب ها و مجلات مختلف می گیرند که به علت نداشتن تجربه و دانش، موجب انحراف آنان می شود.

«واکنش نوجوانان نسبت به اوّلین علایم بلوغ چه بوده است؟ »

آن دسته از نوجوانانی که از قبل اطلاعات نداشتند، ترس، وحشت، اضطراب و «غیره منتظره بودن » این تغییرات را گزارش کردند.

برای جواب گفتن به این سؤال، والدین باید توجه داشته باشند که نوجوانان با توجه به تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی تا حدی حالت ترس و اضطراب دارند. بنابراین والدین باید به آنان کمک کنند تا این حالات هرچه کمتر شود. یکی از راه های کاهش این حالات، ارائه اطلاعات و آگاهی به نوجوانان است.

بدیهی است که دانایان با نادانان برابر نیستند. هیچ پدر و مادری خود به خود نمی تواند پدر و مادری موفق باشد و نوجوان خود را آن طور که هست بشناسد و او را درک کند و با او رابطه ی دوستی برقرار کند، مگر اینکه دانش لازم را یاد بگیرد و به نوجوانان خود یاد دهد.

این را به یاد داشته باشیم که:توانا بود هرکه دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود

علت اصلی شکست پدران و مادران در تعلیم و تربیت فرزندانشان، نداشتن شناخت صحیح نسبت به کودکان و نوجوانان است. پس اطلاعات را چه موقع به نوجوانان ارائه دهیم؟ چگونه این اطلاعات را منتقل کنیم؟

چند ماه مانده به سن بلوغ، باید اطلاعات و آگاهی های لازم را در خصوص تغییرات ناشی از بلوغ، برای آنان تشریح کنیم. اگر نوجوان از ما سؤال کرد و یا فرصتی پیش آمد که موقعیت حرف زدن را فراهم کرد، از فرصت باید استفاده کنیم و مطالب را برای نوجوان بیان کنیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *