تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

بچه‌ها از والدینشان تقلید می‌کنند

بچه‌ها از والدینشان تقلید می‌کنند

بچه‌ها از والدینشان تقلید می‌کنند غالب کارهایی را که انجام می‌دهند وقتی‌که تلویزیون بدون هیچ هدفی و همیشه در خانه شما روشن است و یا این‌که در اوقات فراغت خود مدام از گوشی موبایلتان برای بازی و سرگرم شدن استفاده می‌کنید، دیگر نباید از فرزندانتان انتظار داشته باشید که به‌صورت مناسب و بهینه از این وسایل استفاده کنند.

بنابراین اولین کاری که والدین بایستی انجام‌ دهند این هست که به‌صورت هدفمند از این وسایل استفاده کنند و سعی کنند در این زمینه الگوی مناسبی برای فرزندانشان باشند.

بچه‌های از والدینشان تقلید می‌کنند

  •  برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان

یکی دیگر از راه‌های کاهش تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری تهیه و تنظیم برنامه‌ای مشخص برای اوقات فراغت کودکان هست. وقتی‌که والدین برای تفریح و بازی فرزندانشان برنامه‌ای نداشته باشند ساده‌ترین راه برای سرگرم کردن آن‌ها تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری هست؛ بنابراین این بچه‌ها با مشکل تماشای بیش‌ازحد تلویزیون و استفاده از کامپیوتر روبرو می‌شوند. این وظیفه والدین هست که زمینه حضور فرزندانشان را در کلاس‌های ورزشی، هنری، آموزشی و … فراهم کنند تا آن‌ها بتوانند وقت بیشتری را به ‌هم‌سن‌وسالان خود سپری کنند و به‌تبع آن‌وقت کمتری را صرف تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری کنند.

  • ۳- هم‌بازی شدن با فرزندان

یکی دیگر از وظایف والدین این هست که در طول روز ساعاتی از وقتشان را برای بازی کردن با فرزندانشان در نظر بگیرند در این صورت ارتباط بهتری بین والدین و فرزندان برقرار می‌شود و همچنین در این زمان‌ها والدین می‌توانند بازی‌هایی را که نیاز به جنب‌وجوش، فعالیت بدنی، توجه و تمرکز و … دارد را به فرزندانشان آموزش بدهند.

برای این‌که بتوانید کودکتان را مجاب کنید که قید برنامه‌های تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری را بزند بایستی ابزارهای سرگرم‌کننده‌ای در اختیار او قرار بدهید تا او بتواند به‌وسیله این ابزارها خودش را سرگرم کنند. ولی این بدین معنی نیست که تمام وسایل و اسباب‌بازی‌هایش را در اختیار او قرار دهید بلکه بهتر است چند اسباب‌بازی را در اختیارش بگذارید و هرچند وقت یک‌بار بخشی دیگر از اسباب‌بازی‌هایش را به او بدهید در این صورت همیشه اسباب‌بازی‌ها برای او تازگی خواهد داشت.

  •  مشارکت دادن کودکان در کارهای خانه

به‌جای این‌که تمام‌کارهای خانه را خودتان به‌تنهایی انجام بدهید می‌توانید در انجام دادن کارهای خانه از کودکتان نیز کمک بگیرید. بچه‌ها علاقه‌مند هستند که از کارهایی که شما در خانه انجام می‌دهید سر دربیاورند با این کار شما هم به حس کنجکاوی آن‌ها پاسخ می‌دهید هم این‌که می‌توانید به‌مرورزمان مسئولیت انجام برخی کارها که در حد توانشان هست را به فرزندتان بسپارید و هم این‌که بخش از زمانی‌ که می‌خواستند با تماشای تلویزیون و یا بازی کردن با گوشی موبایل یا کامپیوتر را سپری کنند در کنار شما خواهند گذراند. فقط باید توجه داشته باشید که با صبر و حوصله پذیرای حضور آن‌ها در کنار خودتان برای انجام کارها باشید.

  •  عادت دادن کودکان به خواندن کتاب

کتاب خواندن برای کودک را از سنین بسیار پایین یعنی همان دوران نوزادی آغاز کنید اگر یک نوزاد عادت کنید که بانوای داستان به خواب برود در بزرگ‌سالی نیز نمی‌تواند بدون کتاب به سر ببرد؛ بنابراین وقتی‌که کودک به کتاب عادت کرد روزانه می‌تواند بخشی از زمان خود را صرف مطالعه و کتاب خواندن بکند و حتی اگر کودک توانایی خواندن نداشته باشد وقتی‌که شما برای او کتاب می‌خوانید این عادت در او ایجاد می‌شود و در زمان‌هایی که تنها هست وقت خود را صرف تماشای عکس‌ها کتاب‌ها می‌کنند و با ورق زدن آن‌ها سرگرم می‌شود. البته انتخاب کتاب‌هایی که در اختیار کودکان قرار می‌دهید بسیار مهم هست. خواندن کتاب هم در کودکی هم در بزرگ‌سالی در زندگی فرزندان شما بسیار تأثیرگذار است.

  •  ترغیب کودکان به کشیدن نقاشی

نقاشی یک هنر است. زمانی که کودکان شروع به کشف استعدادها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود می‌کنند، یکی از گزینه‌هایی که وجود دارد نقاشی است. نقاشی کشیدن درعین‌حالی که سرگرم‌کننده هست و کودک زمان زیادی را صرف آن می‌کند فواید بسیار مهم دیگر نیز دارد که مهم‌ترین فوایدی نقاشی کشیدن کودکان این است که نقاشی می‌تواند به کودکان در ابراز احساسات و عواطفشان کمک کند. با استفاده از رنگ‌های مختلف، آن‌ها می‌توانند درونی‌ترین احساسات خود را بدون استفاده از کلام، بیان کنند. همچنین نقاشی موجب تقویتِ ارتباط دستی- چشمی کودکان می‌شود که در این سنین، مهارت مهمی محسوب می‌شود.

  •  تعیین محدودیت برای تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری

برای کاهش تماشای تلویزیون و استفاده از بازی‌های کامپیوتری ضروری است که برای فرزندان محدودیت‌هایی تعیین شود؛ یعنی قبل از هر چیز بایستی والدین برای فرزندشان مشخص کنند که در طول روز اجازه دارد چه میزان تلویزیون تماشا کند و یا بازی‌ کامپیوتری انجام بدهد و بر سر زمان موردنظر با کودکشان به توافق برسند. توصیه می‌شود که حتماً زمان توافق شده را یادداشت کنید و زمانی که کودک قصد تماشای‌ تلویزیون یا بازی کامپیوتری را دارد توافق انجام‌شده را به او یادآوری کنید .

همچنین قبل از پایان رسیدن زمان مقرر کودک را از نزدیک شدن به پایان زمان موردنظر آگاه کنید؛ و وقتی‌که زمان توافق شده به پایان رسید در هر شرایطی دیگر اجازه استفاده از تلویزیون و یا بازی کردن را به کودک ندهید. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که ثابت‌قدم باشید و در مقابل اصرار کودک کوتاه نیایید و به قوانینی که تعیین کرد‌ه‌اید پایبند باشید.

بچه‌های از والدینشان تقلید می‌کنند

همچنین باید توجه داشته باشید که اعمال محدودیت برای کودکان منوط به این‌ هست که برای اوقات فراغت کودک برنامه‌ریزی داشته باشید و همیشه یک فعالیت جایگزین به‌جای تماشای تلویزیون و یا بازی کامپیوتری به کودک پیشنهاد داده شود و این‌گونه نباشد که فقط تلویزیون را خاموش کرده و یا گوشی را از کودک گرفته و بعدازآن او را به حال خود رها کنیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *