تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

انگیزه

ایجاد انگیزه برای درس خواندن

این مطلب نتیجه جدیدترین تحقیقات محققان راجب روش های ایجاد انگیزه برای درس خواندن هست. که آن را از چندین موسسه معتبر پزشکی برای شما گلچین کرده و به زبانی ساده بیان می کنیم.یه بعد از ظهر خسته کننده ست. شما بعد از کلاس خسته شدین .تنها کاری که می خواین انجام بدین اینه که وقت گذرونی کنید . با دوستاتون برید بیرون. اما شما باید مطالعه کنید و اینو میدونید. شاید پروژه ای دارید که باید زود انجامش بدین. مطلبی دارید که باید یادداشت کنید. یا لازمه از خودتون تست بگیرید. یا شاید میدونید که باید هر روز کمی مطالعه داشته باشید. دقت کنید روشهایی که در این مطلب آمده اند، برای افزایش انگیزه به صورت موقت هستند.

چطور برای شروع، انگیزه پیدا می کنید؟

خب، به نکته ی خوبی اشاره کردین. این چیزیه که امروز درباره اش صحبت می کنیم. البته، مراحل بلند مدتی مثل ایجاد عادتهای مطالعه و برنامه ریزی وجود دارن. اما اگه الان به این شکل شروع به مطالعه کنید. چه اتفاقی میفته؟ ما مطالبی رو واستون ارائه میدیم. فرآیند پنج مرحله ای رو دنبال کنید تا ایجاد انگیزه برای درس خواندن به وجود آید .

مرحله ۱: پیاده روی کنید.

این یکی از راه های موثر در این پروسه ست.  معمولا همون کاریه که در انجامش مقاومت می کنید. وقتی کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. ترک کردن اون محل و بیرون رفتن بهتون آرامش میده. خب، چرا باید این کار رو انجام بدین؟

دو دلیل بزرگ:

۱- پیاده روی برای سلامتی تون مفیده.

۲-پیاده روی باعث ایجاد انگیزه بخشیدن به شما میشه.

بیایید اول در مورد بخش مغز صحبت کنیم. ورزشی، مثل پیدا روی کردن چند کار رو انجام میده. اول اینکه، مغزتون رو درحالتی قرار میده که اطلاعات جدیدی رو دریافت و ذخیره کنید. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس حاکی از اینه که ورزش، تولید چندین هورمون های رشد رو تحریک می کنه. که انعطاف پذیری نورون ها، توانایی مغز شما برای ایجاد مسیرهای عصبی جدید رو افزایش میده. این واسه توانایی شما برای یادگیری و حفظ کردن نکات جدید خیلی مهمه. و اگه ورزش کافی انجام ندادین. میتونید برای پیاده روی بیرون برین و راه خوبی برای افزایش انرژی و انگیزه ی شماست. اینجا دلیلش رو میگم:

  • ورزش، اندورفین و مواد شیمیایی تولید می کنه که وضعیت و انگیزه شما رو بهبود می بخشه. هم چنین اکسیژن بیشتری به مغزتون میرسونه . برای اجتناب از خستگی بهتون کمک میکنه.
  • بیرون رفتن به مدت ۳۰ دقیقه به اندازه کافی باعث میشه ویتامین دی بیشتری تولید کنید تا انرژی و نشاط تون رو افزایش بده.

خب، پس مطالعات به ما میگه ورزش برای مغزمون عالیه، اما یک نکته ی جالب دیگه هم وجود داره که پیاده روی، انگیزه تون رو افزایش میده. به این طریق بهش فکر کنید: بیرون رفتن برای پیاده روی اگه با تلاش شما برای انجام کاری باشه، باعث میشه احساس خوبی داشته باشید.

به جای نشستن پشت میز، افسرده شدن و اینکه احساس کنید باید کاری انجام بدین، در واقع کاری رو انجام میدین. زمانی که بیرون میرید تا قدم بزنید و بعد به اتاق تون برمیگردین، احساس می کنید کارهاتون رو انجام دادین، این شما رو به سمت کتابهای کمک درسی و یادداشت هاتون هدایت میکنه.

به همین دلیله که مرتب کردن رختخواب تون و شستن ظرف ها میتونه یه شروع خوب واسه تون باشه. این حرکت ایجاد انگیزه می کنه. همه ی کارها باید با انگیزه انجام بشه. پیاده روی باعث میشه که بدون هیچ دانشی انگیزه پیدا کنید . راه تون رو انتخاب کنید.

مرحله ۲: تعهد به انجام یک کار مشخص .

خب، شما از پیاده روی برگشتین، وقتشه که بشینید و کارتون رو انجام بدین. قبل از اینکه شروع به کار کنید. اول، روی یک چیز تمرکز کنید. اگه بیش از یک گزینه انتخاب کنید. تمرکز حواس تون رو از دست میدین. زمانی که می خواین چندین کار رو انجام بدین، وسوسه میشین که سراغ یکی از موارد بعدی برید. که خسته کننده و دشواره. این ماهیت انسان هست.

به جای اون، خودتون رو برای موفقیت آماده کنید . اول یک مورد رو انتخاب کنید که روش تمرکز کنید. بهش متعهد باشین. حتی یادداشتش کنید. مثل خودکار آهنی که توسط نیکولاس کیج در گنجینه ملی اشاره شده. تحقیقات بهمون میگه افرادی که اهداف شون رو یادداشت می کنن ۴۲ درصد بیشتر ازدیگران به موفقیت دست پیدا میکنن. همین کار رو برای لیست کارهاتون انجام بدین. وقتی که اهداف رو یادداشت می کنید، به انجامشون متعهد میشین. باید چیزی رو در نظر بگیرید که بهتون کمک میکنه روی موضوع اصلی تمرکز کنید.

انجام کاری که واستون مهمه، آسونه، مثل نوشتن یک مقاله تحقیقی و یا مطالعه برای یک تست. شما نباید نگران سه هزار نکته ی دیگه باشین. مغز شما فقط باید روی یک کار تمرکز کند. با مغزتون مهربان باشید و پیش از انجام هر کار هدف تون رو در نظر بگیرید.

مرحله ۳: خنثی عمل کنید .

کار بعدی که باید انجام بدین اینه که فضای کاری تون رو خنثی کنید. سرآشپز آنتونی در کتابش درباره ی این صحبت میکنه که چطور یک فضای کار تمیز به خصوص در آشپزخونه ضروری هست. قبل از این که شروع به کار کنید، از هر چیزی که ارتباطی به کاری که انجام میدین نداره، اِجتناب کنید.

نکات غیرضروری رو فراموش کنید. زبانه جدید مرورگر که قرار نیست ازش استفاده کنید رو ببندید. اگر مجبور بودین، اینترنت رو کاملا خاموش کنید. زمانی که این کار انجام شد، آماده هستید که شروع کنید.

مرحله ۴: تلاش کنید .

خب، ضربان قلبتون زیاد شده، مغزتون شفافه. یک موضوع رو انتخاب کردین که روش کار کنید، اونو یادداشت کنید و نکات غیر ضروری رو فراموش کنید. حالا چیکار کنید؟

معمولا مغزمون برای شروع به کار کردن مقاومت زیادی میکنه. شاید باصفحه ی سیاهی روبرو شدین و تنها کاری که میخواین انجام بدین اینه که کامپیوترتون رو دور بندازین. در پاسخ، شما باید تاحد امکان مقاومت رو از بین ببرید . شروع به کار کردن رو آسون کنید. این سخت تر از چیزی که فکر می کنید، نیست. اینجا میگم چطور این کار رو انجام بدین:

اگر لازمه یک مقاله بنویسید. پس هر کلمه ای که به ذهنتون میرسه رو یادداشت کنید. حتی اگه به مقاله مربوط نباشه. صفحه ی خالی، دشمن شماست. اونو پر کنید. اگر به یک مشکل برخورد کردید، فقط یک یادداشت بردارید . یا بخشی از تحقیقی که نیاز دارید انجام بدین رو مشخص کنید. بعد حرکت کنید. شما همیشه می تونید بعدا مطالب رو ویرایش کنید. اما ویرایش یک صفحه ی سفید غیر ممکنه.

اگر در حال مطالعه برای یک آزمایش هستید و نکات زیادی دارید . مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، فقط یادداشت بردارید . به مدت پنج دقیقه به اونا نگاه کنید. شما می تونید هر کاری رو برای پنج دقیقه انجام بدین. این کار رو برای هرتمرینی که میخواین انجام بدین. اول، کارهای ساده ای انجام بدین . بعد وقتی تمرکز بدست آوردین سراغِ مسائل پیچیده تر برین.

مرحله ۵: از تکنیک پومودورو برای غلبه بر اینرسی استفاده کنید .

در اینجا راهی برای غلبه بر مقاومت تون برای مطالعه در هر زمان وجود داره:

۱- یک تایمر رو برای بیست و پنج دقیقه تنظیم کنید . تنها در طول این بیست و پنج دقیقه یک کار رو انجام بدین.

۲-بعد از اینکه تایمر زنگ زد، ۵ دقیقه استراحت کنید.

۳-۵ بار این کار رو تکرار کنید.

۴-بیشتر استراحت کنید.

تکنیک پومودورو نه تنها به حفظ مقاومت کمک میکنه. چون کار کردن به مدت ۲۵ دقیقه قابل مدیریته، بلکه در طول زمان می تونه به بهبود توجه و تمرکزتون کمک کنه. شما از گذشت این ۲۵ دقیقه متعجب میشین. وقتی که به موضوع اصلی رسیدین، از نادیده گرفتن تایمر نترسید و به کارتون ادامه بدین! تمام نکته ی این روش اینه که شروع به کار کنید.

در حالی که کار می کنید، یک تکه کاغذ بردارید. وقتی به چیزی فکر می کنید (مثلا، شما باید یک ایمیل به استادتون، یک پیام به دوست تون بفرستید یا دستور العملی رو بنویسید)، اونو روی یه تکه کاغذ بنویسید و به کارتون ادامه بدین.

این کار به از بین بردن افکار منحرف از مغزتون کمک می کنه. زمانی که اونا رو یادداشت می کنید، شما اطلاعت مورد نیاز رو برای مغزتون فراهم می کنید.

هر سوال، نظر یا تجربه ای راجب استفاده از این روشهای موثر برای افزایش انگیزه دارید. در بخش نظرات با کارشناسان مرکز مشاوره بینا مطرح کنید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *