تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اولین وظیفه‌ی خانواده برای کودک چیست؟

اولین وظیفه‌ی خانواده برای کودک چیست؟

اولین وظیفه‌ی خانواده برای کودک چیست؟ بچه ی انسان دارای استعداد ذاتی دانستن و یادگیری است که حاصل آن رشد قو هی تشخيص و درك او و ايجاد رابطه ای هوشیار انه و مؤثر با محيط و طبيعت است. کودک یادگیری را به طور فطری از لحظه ی تولد آغاز می کند و برای شناخت جهان اطراف و ایجاد ارتباط با محیط، آن را با پشتكار ادامه م یدهد. پس اولین وظیفه ی خانواده فراهم کردن زمینه ی رشد و یادگیری کودک است.

اولین وظیفه‌ی خانواده برای کودک چیست؟

در واقع آموزش از ابتدای كودكی در خانواده آغاز می شود و بعدها مدرسه در تكميل آن می‌كوشد. بی‌شک پرورش حواس پنج گانه (بينايی، شنوايی، لامسه، بويايی و چشايی) و استفاده از قدرت تكلم و زبان آموزی را باید از مهمترین نیازهای آموزشی کودکان دانست.

 اهمیت حواس پنج گانه 

حواس پنج گانه در انسان اولين و مهم ترين وسيله‌ی شناخت و دانش است. اگر حواس انسان از کار بيفتد، ارتباط او با جهان خارج قطع ميشود. حواس پنج گانه نه تنها ما را از خطرهايی که با
آن ها مواجه می‌شويم آگاه می‌کنند، بلکه اطلاعات لازم را برای تفسیر حوادث و رويدادها در اختيار ما می گذارند. همچنين از راه حواس است که لذت و درد را احساس می کنيم و رنگ ها را تشخيص می دهيم. به همين دليل انسان به حواس خود بسيار نيازمند است و بايد به این ابزارهای شناخت توجه کند، در پی رشد آنهاباشد و از آن هامراقبت کند تا از حوادث آسيب نبينند.

پرورش حواس در کودکان

توجه و پرداختن به رشد حواس پنج گانه در کنار ساير جنبه های تربيتی بايد از دوره ی کودکی آغاز شود، به خصوص که برخی از کودکان ممکن است از زمان تولد در اندام های حسی خود نقص داشته باشند. چنان چه مشکل آنها به موقع شناسايی و درمان نشود، بخشی از توانایی شناخت خود را از دست خواهند داد. بنابراین، توجه به حواس پنج گانه در کودکان از دو جنبه دارای اهميت است:

  • شناسايی و کنترل مشکلات و نقصهای احتمالی کودک و انجام خدمات درمانی.
  •  رشد و تقويت قدرت حواس کودک برای آن که او ابزارهای کامل تری برای شناخت جهان اطرافی خود در اختیار داشته باشد.

اهداف و اصول پرورش حواس کودکان

رشد و پرورش حواس کودکان فعاليتی آموزشی و تربيتی است. هدف پرورش حواس در کودکان تقویت حواس پنجگانه و آگاه کردن آنان از ارزش، اهمیت و روش مراقبت از آنهاست. برای پرورش یکی از حواس، تا جایی که امكان دارد از حواس ديگر نباید استفاده کرد، چون يافته های حواس مختلف به یکديگر كمك می‌كنند. مثلاً هنگام كار با حس لامسه يا بويايی، چشم ها را ببنديد زیرا حس بینایی به حس لامسه و بویایی کمک می کند تا ماده ی خوراکی را تشخیص دهید. موضوع مهم ديگر آموزش نحوه ی مراقبت وحفظ اندا مهای مربوط به حواس است، مانند پاكیزه نگه داشتن چشم، بينی، مسواك زدن دندان‌ها، احتياط در بو كردن مواد مشكوك و ناشناخته، نچشيدن طعم مواد غير خوراكی و حتی خوراكی ناشناخته، دست نزدن به مواد شيميايی و داغ و … .

روشهای پرورش حواس کودکان

مهم ترين اقدام برای به کارگيری درست حواس پنجگانه ی کودک ایجاد فرصت کافی و محیط مناسب برای اوست. لمس کردن وسايل متفاوت، قرار دادن کودکان در معرض صداهای متفاوت و تشخيص آن ها، مشاهده ی صحنه‌های مختلف و دقت در اجزای آنها، تشخيص تفاوت تصاوير و اشيای مختلف، تشخيص رنگ ها، تشخيص جنس مواد گوناگون، چشيدن و شناخت طعم‌های مختلف و تشخيص بوهاي مختلف در پرورش حواس پنج گانه بسيار مؤثرند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *