تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اهداف مهم و اولیه زندگی

اهداف مهم و اولیه زندگی

یکی از مهم ترین ابعاد هویتی هر کس این است که وی اهداف مهم و اولیه زندگی را مشخص کند و سبکی را برای ادامهٔ زندگی برگزیند. کسی که اصلاً نمی داند در زندگی به دنبال چیست و یا باید به دنبال چه باشد، هنوز در حال امتحان کردن است تا ببیند چه چیزی او را برای یک عمر راضی می کند.

کسی که هنوز اصلاً نمی داند از زندگی چند دهه ای پیش روی خودش چه چیزی می خواهد، هنوز در بازی های پیش از هویت است. فردی که هنوز اهداف و مسیر زندگی متناسب خود را نشناخته و انتخاب نکرده است، در سایر انتخاب های زندگی اش هم دچار مشکل خواهد شد.

اهداف مهم و اولیه زندگی

پسرها، عموماً تا شغل پایداری پیدا نکنند و دختران تا ازدواج نکنند مسیر زندگی شان معلوم نمی گردد. اینکه فردی ده گزینهٔ مختلف را برای آینده اش انتخاب کرده است نشان می دهد که هنوز هویتش کامل نشده است. روزی می گوید می خواهم هنر پیشه بشوم، یا روزی می خواهد مهماندار هواپیما شود، روزی می خواهد برای تحصیلات عالی به خارج از کشور برود و روزی می خواهد درس و هر چیز مربوط به درس را رها کند و بسوزاند.

یا اینکه هیچ شأن و اعتباری برای خودش قائل نیست و فقط نگاهش به این است که دیگران چه چیزی می خورند و چه چیزی می پوشند و یا اینکه می خواهد با رفتارهای عجیب و غریب خود جلب توجه کند. چنین وضعیتی نشانگر این است که فرد هنوز در مراحل شکل گیری هویت است. امروزه شکل گیری هویت نوجوانان به تأخیر افتاده و این هویت تأخیر یافته  آسیب هایی بر سر آنان آورده است؛ تا جایی که ممکن است سبب شود فرد به بدن خود آسیب بزند و زیبایی و لطافت خود را خدشه دار سازد

ویژگی ارتباطات دوران نوجوانی

بسیاری از مسائل و ارتباطاتی که نوجوانان در آن درگیر هستند، بعد از شکل گیری هویتشان رنگ می بازد. به همین دلیل وقتی در سنین بالاتر به یاد خاطرات دوران نوجوانی می افتند، از اینکه چقدر در نوجوانان این مسائل را جدی می گرفتند تعجب می کنند. همان طور که خود شما امروز به خاطرات دورهٔ متوسطهٔ اول خود می خندید یا از رفتارهای آن وقتتان تأسف می خورید، در حالی که هر مسئله ای در دورهٔ خودش کاملاً جدی است و می تواند سرنوشت یک نوجوان را تحت تأثیر قرار دهد.

همان طور که در دوران نوجوانی، دائما ابعاد بدن تغییر می کند و فرد نمی تواند روی یک لباس ثابت حساب کند، اولویتها و روحیات یک نوجوان نیز دائما در حال تغییر است به گونه ای که یک نفر در طول یک ماه یا حتّی یک هفته ممکن است برای خودش چندین چشم انداز یا جایگاه اجتماعی تصوّر کند. بنابراین، دل بستگی های این دوران پایدار نیست؛ اگر چه می تواند آسیب های جدی و ضربات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *