تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

انواع اختلالات شخصیت

انواع اختلالات شخصیت

بررسی و مطالعه درباره شخصیت بشر به دوران بسیار قدیم بازمی‌گردد و از زمان ارسطو و یونان باستان همواره تلاش‌هایی در جهت واکاوی انواع شخصیت‌های انسانی صورت گرفته است. اما مطالعات در حوزه‌ی اختلال شخصیتی از جمله مقوله‌های جدیدی است که در دوران باستان زیاد مورد توجه نبوده است. در این مقاله به ذکر انواع اختلالات شخصیت میپردازیم .

انواع اختلالات شخصیت

در DSM 5 اختلالات شخصیت به ۳ گروه بخش‌بندی می‌شوند. اما اختلالات شخصیتی دیگری نیز هستند که در این دسته‌بندی جای نمی‌گیرند و جداگانه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

اختلالات شخصیت گروه A

اختلال شخصیت پارانوئید (Paranoid Personality Disorder)، اختلال شخصیت اسکیزوئید (Schizoid Personality Disorder) و اختلال شخصیت اسکیزوتایپال (Schizotypal Personality Disorder)، در این دسته جای دارند. کسانی که دچار این اختلالات شخصیتی هستند از دید دیگران، عجیب و غریب به نظر می‌رسند. رفتارهای آن‌ها برای دیگران غیرقابل پذیرش و نگران‌کننده است.

اختلالات شخصیت گروه B

اختلال شخصیت ضد اجتماعی (Antisocial Personality Disorder)، اختلال شخصیت مرزی یا بردرلاین (Borderline Personality Disorder) اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک (Histrionic Personality Disorder)، اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیستیک (Narcissistic Personality Disorder) در این دسته جای دارند. کسانی که دچار این اختلالات شخصیتی هستند از دید مردم دراماتیک، خودخواه، هیجانی و غیرقابل پیش‌بینی هستند.

اختلالات شخصیت گروه C

اختلال شخصیت اجتناب‌گر یا دوری‌گزین (Avoidant Personality Disorder)، اختلال شخصیت وابسته (Dependent Personality Disorder)، اختلال شخصیت وسواسی اجباری (Obsessive–Compulsive Personality Disorder) در این دسته جای دارند. ویژگی اصلی کسانی که دچار این اختلال هستند ترس، اضطراب و استرس است.

آیا اختلالات شخصیت درمان‌پذیرند؟

بله اختلالات شخصیت نیز مانند دیگر اختلالات روانی درمان‌پذیر هستند اما درمان این اختلالات نسبت به اختلالات روانی دیگر کمی دشوارتر است. چون کسانی که دچار اختلال شخصیت هستند ارتباط خود را با واقعیت به طور چشمگیری از دست می‌دهند و وجود اختلال روانی را انکار می‌کنند. در درمان اختلالات شخصیت از روان‌درمانی و دارو درمانی بهره گرفته می‌شود

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *