تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

امروزه احترام به والدین جایگاهی ندارد

امروزه احترام به والدین جایگاهی ندارد

حضرت علي(ع)‌ مي ‌فرمايند: «به بزرگان تان احترام كنيد. تا كوچك‌ ترها هم به شما احترام كنند.» متاسفانه براساس آخرين نظر سنجی ها، حرمت بزرگ ‌ترهای فاميل و اعضای سالمند خانواده ‌ها در حال كمرنگ ‌شدن است. امروزه احترام به والدین جایگاهی ندارد .  پدران و مادراني كه ماهی يك بار هم به خانه والدين پيرشان نمی ‌روند.

والدينی كه پشت سر مادر و پدر خود يا همسرشان حرف مي ‌زنند. پدری كه با بی حوصلگی با مادرش صحبت مي ‌كند . مادری كه با پدرش بگو مگو می ‌كند. در آينده نمی ‌تواند از فرزندانش انتظار داشته باشد به او احترام بگذارند. افزايش تعداد خانه‌ های سالمندان بخش دولتی و خصوصی و ازدياد به خدمت ‌گرفتن پرستاران سالمندان در خانه‌ ها. پرداخت هزينه‌ های ماهيانه تا يك ميليون تومان در خانواده ‌ها برای نگهداری از سالمندان نشان می ‌دهد. كه احترام و ارتباط عاطفی با اين قشر در جامعه در حال كاهش يا تغيير در نوع و اندازه است . فرزندان كه خود در نقش والدين هم ظاهر مي ‌شوند. رغبتی به ارتباط و احترام به شكل سنتی آن، به اين قشر ندارند.

شاه‌ كليد داشتن ارتباط محترمانه

واكاوی مقالات علمی صاحب نظران درباره حفظ حريم خود با همسران نشان مي ‌دهد. با رعايت نكات ريز اخلاقی می ‌توان احترام متقابل را حفظ كرد. احترامی كه به طور قطع بر تربيت فرزندان نيز موثر خواهد بود.

  •  به خانواده همسرمان نيز مانند خانواده خود احترام بگذاريم. بسياری از ما وقتی از اشتباه همسرمان به ستوه می آييم. از مادر و پدر و اقوام همسرمان مايه می گذاريم. اين ‌گونه افراد بايد منتظر باشند تا در آينده چنين عكس ‌العملی را از همسر و فرزندان خود مشاهده كنند. از سوی ديگر لازم است با خانواده همسرمان همان‌ گونه رفتار كنيم. كه با خانواده خودمان. بسياري از افراد، صبر و حوصله كافی برای پذيرايی از مادر و پدر خود دارند. از مصاحبت با خواهر و برادرشان لذت می برند. اما حوصله‌ شان از يك روز هم نشينی با خانواده همسر سر می ‌رود.
  • در صورت بروز اختلاف با همسر، از در ميان گذاشتن موضوع با ديگران، حتی نزديك ترين خويشاوندان پرهيز كنيم. زيرا اين كار نه ‌تنها اختلاف را گسترش مي ‌دهد كه آبروی همسرمان نيز خدشه‌دار خواهد شد.

امروزه احترام به والدین جایگاهی ندارد

  • به آداب و عادات خانواده همسرمان احترام بگذاريم. وقتي همسر را با خوی و عاداتش پذيرفته‌ايم .بايد بدانيم كه همسرمان در خانواده‌ای رشد كرده كه عادات و آداب خاص خود را دارد. حتی اگر پايبند عادات و رسوم آنان نيستيم. تلاش كنيم كه به اين سنت ‌ها احترام بگذاريم. بسياری از همسران آداب و عادات خانواده همسر را مورد ريشخند قرار می ‌دهند. اين كار باعث می شود كه انتخاب خودمان را مورد استهزا قرار دهيم. چون همسرمان ثمره همان خانواده است.
  • گاهی لازم است، هم زمان به تنهای به ديدار پدر و مادرش برود. بايد بپذيريم كه گاهی پدر و مادر نيازمند درد‌ دل با فرزندان شان هستند. اجازه بدهيم همسرمان حق اين را داشته باشد. كه به تنهايی به ديدار خانواده‌اش برود. حتی با دوستانش قرار ملاقات بگذارد . شايد روزی يا ساعاتی را در خودش فرو برود. اين كار به ارتباط عاطفی شما و همسرتان لطمه‌ای نخواهد زد. به ياد داشته باشيم كه خانه محل ارتباط عاطفی اعضای خانواده است. غر زدن، دستوردادن، سركوفت ‌زدن و … مي ‌تواند به اين فضا آسيب بزند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *