تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اصل الگوپذیری و همانندسازی

اصل الگوپذیری و همانندسازی

یکی از مهم ترین و اثربخش ترین روش های یادگیری و اجتماعی شدن کودک، اصل الگوپذیری و همانندسازی است. نوجوان از طریق همانندسازی با بزرگ ترها، چهره های علمی، ورزشی، تاریخی و مذهبی یاد می گیرد که چگونه رفتار کند.

خانواده سالم

يک خانواده سالم و پويا، خانواده‌اى است که ميان اعضاى آن به ويژه ميان والدين و فرزندان، رابطه‌اى انسانى و سالم حاکم است. مادران و پدران توانا کسانى هستند که از دانايى‌ها و مهارت‌هاى لازم برخوردارند. بخشى از دانستنى‌هاى ضرورى براى والدين، دانش‌هاى مربوط به برقرارى رابطه انسانى با فرزندان است که برقرارى چنين رابطه‌اى پيرو اصولی است.

الگوپذیری زمینه ساز تقلید

در دوره کودکی میزان تأثیرپذیری از والدین و مربیان بسیار زیاد، عمیق و پابرجاست. کودک در آغاز همان‌ گونه که تکیه‌گاه و پناهی جز پدر و مادر ندارد، جز آنها الگو و سرمشقی نیز ندارد. از طرفی تصور کودک این است که تمام آنچه از والدین سر می‌زند درست و نیکو است. از اینجا فرآیند تقلید آغاز می‌گردد و به تدریج این نقش پذیری به اطرافیان و همسالان نیز می‌رسد. پس الگوپذیری انسان، زمینه‌ساز تقلید است و می‌دانیم که تقلید نیز یکی از سازوکارهایی است که تربیت از طریق آن صورت می‌گیرد.

اصل الگوپذیری و همانندسازی

کودک و نوجوان نخست والدین خود را سرمشق قرار می دهند. برحسب جنسیت کودک و سن او، تأثیر پدر و مادر متفاوت است. بدیهی است به طور کلی دختر با مادر و پسر با پدر همانندسازی می کند.

شایان ذکر است که یکی از علت های مشکلات اجتماعی الگوبرداری نادرست است. نوجوان در این سن بیش از حد تحت تأثیر دوستان و همسالان و افراد با نفوذ است. چنانچه خانه و مدرسه و جامعه (به ویژه از طریق رسانه ها) الگوهای نادرست در اختیار او قرار دهند، الگوبرداری نوجوان به طریق نامطلوبی صورت خواهد گرفت.

سعی کنید در قدم اول با رفتار و اعمال خود، الگوهای شایسته ای برای فرزندتان باشید. در قدم دوم، سعی کنید فرزند نوجوان خود را با الگوهای شایسته دیگر مانند معلم موفق ، نویسندگان، دانشمندان و هنرمندان آشنا کنید و درباره زندگی مردان و زنان بزرگ با آنان صحبت کنید.

چه وقت الگوی نوجوان هستیم

کودک و نوجوان در مراحل رشد، پدر و مادر خود را به عنوان قهرمان مورد تحسین و الگو قرار می دهد و تلاش می کند رفتارهای گوناگون را از آنها تقلید نماید. در این راه چنانچه رابطه مادر و پدر با فرزند یک رابطه سالم، امن و پذیرا باشد، بی شک تأثیرپذیری فرزند از والدین بیشتر خواهد بود. به بیان دیگر نوجوان آن گاه پدر یا مادر خود را الگو قرار می دهد که آنان را دوست بدارد و در کنارشان احساس آرامش کند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *