تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اشنایی با نورو فیدبک

تاریخچه
تولد و شروع به کار نورو فیدبک به سال ۱۹۵۸ بر می‌گردد، جویی کامیا، روانشناس، استاد دانشگاه شیکاگو برای اولین بار توانست به فردی آموزش بدهد تا امواج مغزی خود را کنترل نماید. کامیا در آزمایش خود، یک الکترود در پشت سر در نیمکره چپ نصب کرد و از آزمودنی خواست تا حدس بزند که چه زمانی باند فرکانسی آلفا در مغز وی غالب است. کامیا در زمانی که آزمودنی درست و یا اشتباه حدس می‌زد به وی اطلاع می ‌داد. در روز دوم، آزمودنی در ۶۵ درصد از موارد و در روز چهارم در ۱۰۰ درصد موارد توانست حضور باند فرکانسی آلفا را درست تشخیص بدهد. برای اشنایی با نوروفیدبک مطالب زیر را دنبال کنبد.

اشنایی با نورو فیدبک

در سال ۱۹۶۵ باری استرمن روانشناس و محقق خواب شروع به پژوهشی بر روی امواج مغزی در گربه‌ها کرد. استرمن به ۳۰ گربه آموزش داد تا برای دریافت غذا اهرمی را فشار بدهند. در مرحله بعدی از آزمایش، وی یک صدا را اضافه کرد. گربه‌ها باید منتظر می‌ ماندند تا صدا متوقف شود و بعد اهرم را فشار دهند. بعد از اضافه کردن این متغیر، گربه‌ ها وارد یک حالت منحصر به فرد شدند. در این مرحله، آنها تا پایان متوقف شدن صدا بی‌ نهایت هشیار و گوش به زنگ بودند، درست مانند زمانی که در طبیعت می‌ خواهند شکار کنند. در این حالت، باند فرکانسی بتا پایین و یا ریتم حسی حرکتی در مغز گربه‌ ها فعال بود. در طی ۱۲ ماه، استرمن و همکارانش توانستند به گربه‌ها آموزش بدهند تا این باند فرکانسی را افزایش و یا کاهش دهند.

توانمند ترین افراد در زمینه کنترل بدن، یوگی‌ها و مرتاض‌ های هندی هستند. حتماً تا کنون داستان‌هایی زیادی در رابطه با قدرت آنها در مورد کنترل علائم حیاتی بدن خود شنیده‌اید. در سال ۱۹۶۹ المر و آلیس گرین با استفاده از بیو فیدبک، به مطالعه یک یوگی شرقی پرداختند. آنها دریافتند، برخلاف آنچه که تا کنون پنداشته می‌شد. یک فرایند کاملاً غیرارادی مانند امواج مغزی، ضربان قلب، درجه حرارت بدن را می‌ توان کنترل کرد .و کاهش یا افزایش داد. سوامی راما، یوگی بود که در این مطالعه شرکت کرده بود وقتی که او ذهنش را آرام می‌کرد باند فرکانسی تتا افزایش پیدا می‌کرد. او گفت: زمانی که من بر روی چیزی تمرکز نمی‌ کنم آلفا افزایش می‌ یابد. نورو فیدبک از ۱۹۸۰ تا کنون سیر تکاملی خود را داشته است و در حال حاضر نورو فیدبک در اقصی نقاط دنیا در کلینیک‌ ها توسط روانشناسان، نورولوژیست‌ ها و روان پزشکان استفاده می‌ شود.

کاربرد های نوروفید بک

درمان بیش فعالی.افسردگی.اضطراب  فراگیر .استرس .اعتیاد به مواد مخدر و همچنین افزایش حافظه و بهره هوشی .افزایش توانمندی های  ورزشی.و…

سایر کاربردها

نورو فیدبک میان روانشناسان و مشاوران به دوپینگ اخلاقی معروف است. در حال حاضر بسیاری از دانش‌ آموزان، دانش‌ جویان و ورزشکاران در کشورهای پیشرفته و همچنین بسیاری از سازمان‌ های معتبر جهانی از جمله سازمان علوم فضایی آمریکا(ناسا) جهت ارتقاء تمرکز و مهارت‌ های ذهنی و شناختی، درمان کم‌ توجهی و بی‌ دقتی، تقویت حافظه، بهینه سازی تصمیم گیری، افزایش خلاقیت و افزایش هماهنگی جسم و ذهن از این روش استفاده.

نحوه فعالیت نورو فیدبک

ضمن این که نورو فیدبک عوارض جانبی دارو درمانی را نداشته و اثرات درمانی پایدار تری نیز دارد. مکانیسم تأثیر نورو فیدبک به گونه‌ ای است که فعالیت‌ های کل مغز را کنترل می‌ کند و نتایج آن به شکل دایم و ماندگار در فرد باقی می‌ ماند.

در این روش شما در برابر دو مانیتور LED می‌ نشینید و الکترودی که روی گوش‌ ها و سر شما قرار دارد امواج مغزی را دریافت و به کامپیوتر هدایت می‌ کند. حالا شما با دیدن امواج مغزی خود روی صفحه مانیتور می‌توانید به تنظیم و کنترل آن بپردازید. در تمام این مراحل  درمانگر در کنار شما نشسته و به شما یاد می‌دهد که چگونه می‌ توانید این کار را بهتر انجام دهید.

نورو فیدبک در واقع یک فرایند پیشرفته و بسیار مؤثر آموزشی است که در آن مغز خود تنظیمی را فرا می‌ گیرد. در جریان آموزش، فعالیت مغز توسط اراده هشیار و ناهشیار کنترل می‌ شود. یادگیری هشیارانه زمانی اتفاق می‌افتد که در می‌ یابید چگونه سیگنال فیدبک شما به تمرکز، توجه و وضعیت ذهنی‌ تان ارتباط پیدا می‌ کند. بنابراین با تکرار این مراحل مغز شما خود تنظیمی را آموخته و با از میان رفتن موانع دقت و توجه؛ عملکرد کامل‌ تر  پیدا می‌کند.

در صورت نیاز به انجام نورو فیدبک با مرکز مشاوره بینا  تماس بگیرید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *