تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

استرس خوب یا بد

استرس خوب یا بد

مطالعه ای جدید نشان می دهد که استرس دوران کودکی ،تکامل قشر-پیشانی، آمیگدال و هیپوکمپ را تسریع می بخشد. استرس در اوایل دوران کودکی  منجر به تکامل سریع تر مناطق خاصی در مغز در طی دوران نوجوانی می  شود .در مقابل ، استرس تجربه شده  در مراحل بعدی زندگی منجر به آهسته تر شدن تکامل مغزنوجوان می شود .این نتیجه یک مطالعه طولانی مدت است که توسط محققان دانشگاه رادبوود انجام شده است که در آن ۳۷ نفربرای تقریبا ۲۰ سال تحت نظر بوده اند . در این مقاله بیان میکنیم که استرس خوب یا بد است .

استرس خوب یا بد

در سال ۱۹۹۸ ،گروهی ۱۲۹نفره که کودک یک سال و پدر و مادرشان  را تشکیل می دادند، برای اولین بار مورد آزمایش قرار گرفتند. در طول ۲۰ سال محققان جلسات بازی کودکان و تعاملاتشان با والدین ، دوستان  و همکلاسی ها را مورد مطالعه قرار دادند. کودکان همچنین MRI تحت معاینه قرار گرفتند .این اطلاعات ارزشمند توسط کارین- روولفس ، استاد روانپزشکی و دانشجوی دکترا ایشان ، آنا- تیبوروسکا و دیگر همکاران دانشگاه رابوود مورد استفاده قرار گرفتند تا تأثیرات استرس برمغز این کودکان را در مرحله مختلف زندگی نوجوانی شان مورد بررسی قرار دهند.

آنها به طور خاص تاثیر استرس را بر تکامل مغز بررسی کردند .در دوران بلوغ ،مغز ما یک فرایند ریزش طبیعی (مانند هرس کردن شاخه های درخت ) را پشت سر می گذاریم که در آن اتصالات قبلا ساخته شده بین سلول های مغزی اصلاح شده و امکان ایجاد شبکه های مفید و کار آمدتر مغزی به وجود می آید .

عوامل استرس زا

محققان دو نوع از عوامل  استرس زا شامل وقایع تلخ زندگی و تأثیرات منفی محیط اجتماعی را در دو مرحله زندگی افراد مورد مطالعه مورد بررسی قرار دادند:اوایل کودکی (۵-۰ سال)و نوجوانی (۱۷ -۱۴سال). آنها این سطوح استرس را با تکامل قشر پیشانی، آمیگدال و هیپوکامپ مرتبط میدانند. این مناطق مغز نقش مهمی در عملکرد در موقعیت های اجتماعی و عاطفی ایفا میکنند . نسبت به استرس حساس هستند .

تجربیات منفی در کودکی

استرس ناشی از تجربیات منفی در دوران کودکی ، مانند بیماری یا طلاق به تکامل سریع قشر پیشانی و آمیگدال در نوجوانی مربوط می شود . با این حال استرس ناشی از یک محیط اجتماعی منفی در دوران نوجوانی ، مانند عزت نفس پایین در مدرسه ،باعث تکامل آرام ناحیه هیپوکامپ و قسمت دیگری از قشر پیشانی می شود . طبق گفته این محقق این مطالعه : متاسفانه در این مطالعه ما نمی توانیم با اطمینان بگوییم که استرس باعث این اثرات می شود . با این حال بر اساس مطالعات روی نمونه های حیوانی می توان فرض کرد که این مکانیسم ها در واقع می توانند باعث این پدیده باشند .

آنا تیبوریسکا می گوید این واقعیت که تنش زودهنگام دوران کودکی موجب شتاب فرایند تکامل مغز در نوجوانی می شود . با تئوریهای زیست شناسی تکاملی سازگار است . از دیدگاه تکاملی اگر در یک محیط استرس زا رشد کنید تکامل سریع تر ( مغزی) مفید است .

محیط اجتماعی منفی

با این حال این مانع از سازگاری مغز با محیط فعلی به صورت انعطاف پذیری می شود . به عبارت دیگر مغز به زودی بالغ و متکامل می شود . محققان از این امر که استرس اجتماعی پس از آن در زندگی باعث کاهش سرعت تکامل مغزی در نوجوانی می شود شگفت زده شدند .

تیبو روسکا می افزاید : این موضوع جالب است که تاثیر قوی تر استرس بر مغز همچنین خطر ابتلا به ویژگی های شخصیتی ضد اجتماعی را در آنها  افزایش می دهد .

تیبوروسکا در حال حاضر در حال انجام دور یازدهم مطالعات روی افرادی است که در سن ۲۰ سالگی خود قرار دارند .  ما می دانیم که استرس بر بلوغ و تکامل مغزی تاثیر می گذارد و همچنین در کنترل عواطف نقش مهمی ایفا می کند . ما میتوانیم بررسی کنیم که چگونه رشد در زندگی ادامه می یابد.

مدیریت استرس

به یاد داشته باشید زندگی هر کسی بر اساس طرز فکرش ساخته می شود . پس اگر به دنبال زندگی خوب هستید . در تمام لحظه ها شاد باشید . به غصه ها فرصتی ندهید . تا به زندگی تان معنا ببخشید . زندگی باید معنا داشته باشد . هر روز باید بدانید چرا از خواب بیدار می شوید . چه هدفی دارید . یادتان باشد زندگی بدون هدف و معنا ، هیچ وقت نمی تواند به شما آرامش ببخشد . افکار منفی را رها کنید انرژی تان را با نگرانی و استرس از بین نبرید .

اگر دچار استرس شده اید و نمی توانید آن را مدیریت کنید . میتوانید از مشاوران مرکز بینا کمک بگیرید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *