تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

ازدواج و انتخاب همسر

ازدواج و انتخاب همسر

یکی از رویدادهای شیرین زندگی هر انسانی ازدواج و انتخاب همسر است. پس  از پشت سر گذاشتن دوران نوجوانی، هنگامی که انسان ها به هویّت واقعی خود پی بردند، بر اساس ملاک ها و ارزش هایی که در زندگی خود مهم می دانند، دست به انتخاب همسر می زنند تا بقیه ی عمر خود را در کنار فردی مناسب ادامه دهند.

ازدواج و انتخاب همسر ، از مهم ترین تصمیم گیری های زندگی هر فردی است. زیرا، همسر به کسی میگویند که عضویت او در خانواده ، نه بر اساس رابطه ی خونی؛ بلکه بر اساس تصمیم گیری و  انتخاب است. به همین دلیل، تصمیم گیری برای ازدواج و ملاک های انتخاب همسر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ازدواج و انتخاب همسر

ازدواج باعث تغییر در وضعیت معمول زندگی زن و مرد می شود. هنگامی که پسر و دختری ازدواج می کنند، نقش های جدیدی به آنها داده می شود: به زن؛ نقش های «همسر»، « مدیر خانه » ،«عروس » و… و به مرد نقش های «شوهر » ،«سرپرست خانواده »،« نان آورخانواده »،« داماد » و…  داده می شود. ان باعث می شود ازدواج را یک عامل فشار روانی بنامند .

فشار روانی چیست ؟

فشار روانی یعنی نیاز به سازگار شدن مجدد با وضیعت جدید زندگانی است. به علت ازدواج و انتخاب همسر ، تغییرات زیادی در زندگی زوجین ایجاد می شود، آنان به فرصت نیاز دارند تا بتوانند با اوضاع جدید زندگانی خود سازگار شوند. سازگاری با این اوضاع جدید زندگانی به زمان و تلاش مناسب نیاز دارد.

 باورهای غلط درباره ی ازدواج

وجود باورها و نگرش های غلط درباره ی ازدواج، فشار و استرس ازدواج را سنگین تر می کند. باورهای غلط درباره ی ازدواج می تواند ضربه ای شدیدی به زندگی مشترک وارد کند. در این جا
تعدادی از آن ها بررسی شده اند:

۱- ازدواج مرحله ای مهم در زندگی

ازدواج ابزاری است برای رفاه، آسایش، فرار از خانه ی پدری، درمان بیماری ها و … . ازدواج مرحله ای مهم از رشد در زندگی انسان است نه ابزاری برای رفاه، آسایش و … . برای ازدواج، ضروری است افراد به رشد روانی رسیده باشند، به طوری که بتوانند علاوه بر قبول مسئولیت های زندگی شخصی، مسئولیت های زندگی مشترک را قبول کنند و از عهده ی آنها برآیند.

۲- با انسان کامل ازدواج کرد

باید با کسی ازدواج کرد که از هر نظر کامل باشد. این باور اشتباه است زیرا هیچ انسانی کامل نیست.

۳- زن و شوهر باید کاملاً شبیه هم باشند.

این باور نیز درست نیست. انسان ها با یک دیگر متفاوت اند و هیچ یک از آن هاکاملاً شبیه دیگری نیست حتی دو قلوهای همسان. مهارت همدلی به انسان ها کمک می کند تا بتوانند جدا از اختلاف ها و تفاوت هایی که با یک دیگر دارند در کنار یک دیگر با رضایت زندگی کنند.

۴- بعد از ازدواج رفتار همسرم را تغییر می دهم.

هیچ انسانی نمی تواند دیگری را تغییر دهد. انسان ها زمانی تغییر می کنند که خودشان بخواهند. به همین دلیل هنگام ازدواج فرد را همان طور که هست، بپذیرید و قبول کنید. اگر نمی توانید چنین فردی را با همین خصوصیاتی که دارد بپذیرید، بهتر است او را به عنوان همسر انتخاب نکنید.

۵- زندگی زن از قبل کامل باشد.

زنان نیز همانند مردان در قبال زندگی مشترک خود مسئول اند. زن و مرد دوشادوش یکدیگر زندگی مشترک خود را می سازند نه آن که زن باید وارد زندگی آماده شود.

۶- زن و شوهر تمام گذشته شان را بگویند.

زن و شوهر لزومی ندارد درباره ی موضوعاتی که تمام شده اند، به زمان حال ارتباط ندارند و به طرفپ مقابل نیز مربوط نمی شوند، چیزی به هم بگویند. ولی گفتن مطالبی که مربوط به زمان حال است و ارتباط مستقیم با فرد مقابل دارد بسیار اساسی است. مخفی کاری درباره ی مشکلی که در زمان حال وجود دارد مانند ابتلای یکی از زوجین به بيماری های جسمی و روانی ، به شروع زندگی مشترک لطمه می زند.

۷- زن و شوهر وقت شان را با یک دیگر بگذرانند.

همان طور که قبلاً مطرح شد، زن و شوهر علاوه بر زندگی مشترک، دارای زندگی شخصی نیز هستند. آنان فعالیت های شخصی، دوستان و برنامه های دیگری نیز جدا از زندگی مشترک دارند که باید به آن هانیز بپردازند. بنابراین، امکان پذیر نیست که همیشه در کنار یکدیگر باشند.

۸- مرد مسئول خوشبخت کردن زن است.

زن و مرد هر دو مسئول خوشبخت کردن یکدیگر هستند. زن نیز همانند مرد چنین مسئولیتی را برعهده دارد.

۹- احساست را بیان نکن

نباید احساست را به طرف مقابل نشان بدهی وگرنه سوء استفاده می کند. بیان احساسات مثبت مانند عشق و علاقه، نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند بلکه یکی از ضروریات زندگی مشترک است. در واقع، بیان نکردن این احساسات است که مشکل زاست.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *