تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

ازدواج با مرد کوچکتر از خود

ازدواج با مرد کوچکتر از خود

بدون تردید، ازدواج با مرد کوچکتر از خود ، می تواند در بسیاری مواقع عواقب و پیامدهای نامناسب و نامساعدی با خود به همراه داشته باشد. به طور کلی، از جمله عوامل مهم و حائز اهمیت برای برخورداری از رضایت در زندگی مشترک، تناسب سنی مناسب میان زوجین می باشد. بر این اساس، تناسب سنی مناسب زن و مرد با یکدیگر و رعایت فاصله سنی مشخص در حدود سه الی هفت سال و بزرگتر بودن مرد، از لحاظ جنسی، تجربی، فیزیکی و عقلی، هماهنگی و توازن بیشتری را میان زن و شوهر ایجاد می کند.

ازدواج با مرد کوچکتر از خود

در سوی مقابل، ازدواج با مرد کوچکتر از خود به ویژه در جامعه ما به صورت یک تابو تلقی شده و بسیاری از افراد از جمله روانشناسان نیز آن را تایید نمی کنند. غالباً افرادی که به سمت ازدواج با مرد کوچکتر از خود روی می آورند، اعتقاد دارند که سن یک امر شناسنامه ای محسوب شده و مهمترین موضوع در این زمینه درک متقابل و تفاهم می باشد.

به عبارت دیگر در ازدواج با مرد کوچکتر از خود، افراد در پشت واژه عشق و تفاهم مخفی شده و با استفاده از این کلمات سعی در توجیه عمل خود دارند. از زاویه دید این دسته افراد، سن زن و شوهر در موفقیت یا عدم موفقیت زندگی مشترک، هیچ محلی از اعراب ندارد.

چرا ازدواج با مرد کوچکتر از خود؟

بدون تردید، یکی از دلایل گرایش افراد به سمت ازدواج با مرد کوچکتر از خود، مشکلات موجود در اجتماع به ویژه مشکلات اقتصادی و مالی می باشد. به طور معمول، در این نوع ازدواج، خانم ها در جستجوی مردی برای تکیه کردن می باشند و مسائل و موضوعاتی را که برای یک دختر جوان مهم و حائز اهمیت می باشد، در نگاه این دسته از افراد هیچ اهمیتی ندارد.

به طور کلی، تناسب سنی داشتن دختر و پسر با همدیگر، از مؤلفه های مهم و اساسی برای رسیدن به تناسب و تفاهم مطلوب به شمار می رود. به همین جهت، هر چقدر که فاصله سنی افزایش پیدا کند، تفاهم موجود میان زن و شوهر کم رنگ تر می شود. در ازدواج با مرد کوچکتر از خود و به سبب بیشتر بودن سن دختر، تفاهم کمتری در این روابط به چشم می خورد.

ذکر این نکته حیاتی به نظر می رسد که در ازدواج با مرد کوچکتر از خود، در اغلب موارد حمایت و پشتیبانی خانواده ها نیز وجود ندارد. این امر به ویژه در هنگام بروز تعارض و مشکلات، عواقب جدی و بزرگی را با خود به دنبال دارد.

مشکلات و معضلات ازدواج با مرد کوچکتر از خود

ازدواج با مرد کوچکتر از خود، باعث تغییر و کمرنگ شدن نقش زن و شوهری و جایگزینی آن به نقش والد و فرزندی خواهد شد. اگر زن از شوهر بزرگتر باشد، به دلیل تجارب بیشتر در امور زندگی و رشد در مسایل خانوادگی، اجتماعی، پختگی عقلی و عاطفی موجود در زن ها، سعی می کند که مرد را از آزمون و خطا به دور نگه داشته و مرتب او را پند و اندرز و نصیحت نماید.

همچنین در این حالت، زن نقش کنترل کننده بر رفتار مرد خواهد داشت که این مسئله به تدریج باعث ایجاد خشم و عصبانیت و عدم رضایت در مرد می گردد. زیرا زن مانند یک مادر دلسوز، قدرت مردانه و هیجان را در زندگی مرد کنترل و از او دور می کند. این نکته نیز مهم بنظر می رسد که در ازدواج با مرد کوچکتر از خود، چنانچه زن به سن میانسالی برسد به طور طبیعی و غریزی دچار سردی در روابط زناشویی می گردد.

بروز مشکلات جنسی

در سوی مقابل، مرد به علت جوان تر بودن، تمایلات جنسی خود را حفظ می نماید. اگرچه زن در ابتدا ممکن است خود را با شرایط جدید وفق دهد، اما بعد از مدتی از ادامه این روند خسته شده و اختلافات بین زوجین آشکار خواهد شد. یکی دیگر از مشکلاتی که در ازدواج با مرد کوچکتر از خود بروز می کند، فرصت کوتاه زن برای مادر شدن است.

زن به طور معمول می خواهد زودتر بچه دار شود، زیرا احساسات خود را برای مادر شدن مهیا و مناسب می بیند. ولی مرد به علت سن و احساسات متفاوت تمایلی به پدر شدن ندارد و اگر به این امر تن دهد، متاسفانه فرزند در محیطی بدون عشق و خالی از محبت والدین بزرگ شده و از نظر روحی آسیب می بیند.

اشتباه بودن یا نبودن ازدواج با مرد کوچکتر از خود

امروزه با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و وجود برخی نمونه های موفق ازدواج با مرد کوچکتر از خود، دیگر روانشناسان و مشاوران خانواده با این امر بشدت برخورد نمی کنند. بلکه با در نظر گرفتن موقعیت شغلی، اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی، اخلاقی و اختلاف سنی زوجین، ابتدا سعی در آگاه کردن آنها با پیامدهای چنین ازدواجی نموده و در مرحله بعد درصدد کمک و راهنمایی برای پیشگیری از بروز مشکلات بر می آیند.

بر این اساس، به زوجین کمک می کنند که هر دو بتوانند جایگاه و موقعیت اجتماعی خود را تثبیت و در بستر خانواده نقش زن و شوهری را پذیرفته و از نقش مادر و پسری دوری کنند. در مقوله ازدواج با مرد کوچکتر از خود، به مرد تفهیم می نمایند که مدیریت و قدرت خانواده را در دست گرفته و وابستگی مالی به خانواده خود را به حداقل برساند. همچنین در تصمیم گیری ها مستقل و عاقلانه پیش رود. در این زمینه به زن نیز توصیه می شود که دغدغه شادابی و نشاط خود را حفظ کرده تا بتواند همسر ایده آلی برای مرد باشد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *