تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اختلال وسواس فکری – عملی چیست ؟

اختلال وسواس فکری – عملی چیست ؟

اختلال وسواس فکری – عملی چیست ؟ تصور کنید که ذهن تان بر روی فکر یا تصوری گیر کرده باشد و بعد این فکر یا تصور در ذهن تان بارها و بارها دوباره تکرار شود . شما این افکار را نمی خواهید. به دنبال این افکار احساس اضطراب شدیدی به وجود می آید. اضطراب سیستم هشدار دهنده ذهن شماست . هنگامی که مضطرب هستید مانند این است که با خطری مواجه اید .

اضطراب چیست ؟

احساسی است که به شما می گوید واکنش نشان دهید ، از خود محافظت کنید ، کاری بکنید. از طرفی ممکن است تشخیص دهید که ترس شما عاقلانه نیست ، معقول به نظر نمی رسد اما با این وجود خیلی واقعی احساس می شود ، شدید و حقیقی . چرا باید مغزتان دروغ بگوید ؟ چرا باید احساساتی را تجربه کنید که حقیقی نیستند ؟ احساسات دروغ نمی گویند . اما متاسفانه باید بدانید اگر اختلال وسواس فکری – عملی داشته باشید ، آن ها به شما دروغ می گویند . اگر اختلال وسواس فکری – عملی داشته باشید ، سیستم هشدار دهنده در مغزتان به طور صحیح کار نمی کند . مغزتان هشدار می دهد که در خطرید ، در حالی که این گونه نیست .

اختلال وسواس فکری – عملی چیست ؟

هنگامی که دانشمندان تصاویر مغزهای گروهی از افراد با اختلال وسواس فکری – عملی را مقایسه می کنند ، می توانند ببینند که تقریبا بعضی از نواحی مغز آنها با افرادی که این اختلال را ندارند متفاوت است . آن هایی که از این اختلال رنج می برند با ناچاری تلاش می کنند تا از اضطراب بی پایان و فلج کننده فرار کنند.

چگونه بدانم که اختلال وسواس فکری – عملی دارم ؟

تنها درمان گرهای آموزش دیده می توانند اختلال وسواس را تشخیص دهند . آن ها به دنبال سه چیز خواهند بود :  شخص افکار وسواسی دارد . به رفتارهای وسواسی عمل می کند .افکار و اعمال وسواسی زمان زیادی را می گیرند و با فعالیت های مهم شخص مانند کار ، رفتن به مدرسه و غیره تداخل می کنند .

افکار وسواسی

افکار ، تصورات ، یا امیالی که باها و بارها اتفاق می افتند و خارج از کنترل شخص اند . شخص نمی خواهد که این افکار را داشته باشد .  شخص افکار را مزاحم و ناخواسته می داند و معمولا می داند که افکار عاقلانه نیستند.  افکار با احساساتی ناراحت کننده ، از قبیل ترس ، نفرت ، شک یا احساسی که همه چیز باید به روش ” مطلقا صحیح “· انجام بگیرد ، ظاهر می شوند .  افکار وقت بسیار زیادی را می گیرند و مزاحم فعالیت های مهم فرد می شوند( معاشرت ، کار، رفتن به مدرسه و … ). گاهی داشتن افکاری درباره بیمار شدن یا سالمتی افراد مورد علاقه عادی است .

اعمال وسواسی

رفتارها و افکار تکرار شونده ای که یک فرد درگیر آن می شود تا وسواس اش را خنثی ، بی اثر یا آن ها را از خود دور نماید .  افراد وسواسی درک می کنند که این کار تنها یک راه حل موقتی است ، اما بدون روشی بهتر برای مقابله ، آن ها به اعمال وسواسی به عنوان راه فراری موقتی پناه می آورند .  دوری از موقعیت هایی که افکار وسواسی را به جریان می اندازد .  وقت گیر اند و با فعالیت های مهم فرد ( اجتماع ، کار ، مدرسه و غیره ) تداخل می کند

  چه اعمالی وسواسی نیستند

تمامی رفتارها و اعمال تکرار شونده ، وسواسی نیستند . اعمال قبل از خواب ، اعمال دینی ، و یادگیری یک مهارت جدید. که الزم است یک عمل بارها و بارها تمرین شود ، اعمال وسواسی نیستند ، بلکه بخشی خوشایند از زندگی روزانه هستند .  رفتارهایی که وابسته به محتوای آن هاست : چیدن و مرتب کردن DVD ها برای هشت ساعت در روز ، هنگامی که فرد در یک فروشگاه فیلم های ویدئویی کار می کند یک عمل وسواسی نیست .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *