تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چگونه از پول استفاده کند

چگونه از پول استفاده کند

ما می‌خواهیم از طریق «حق انتخاب» و «مسئولیت»، به فرزند خود یاد بدهیم که چگونه از پول استفاده کند و او را در اندوختن تجربه در این راه یاری کنیم. به همین جهت استفاده از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای تنظیم پاداش و تنبیه کودک، هدف اصلی این وسیله تربیتی را خنثی میکند.

موضوع بسیار مهمی که در ارتباط به پرداخت پول‌توجیبی بایستی والدین در نظر داشته باشند این است که طبق توافقی که با فرزندشان انجام داده‌اند در زمان مقرر این مبلغ را پرداخت کنند و هیچ موقع نباید پرداخت آن را منوط به انجام دادن وظایف کودک خود بکنند. این نوع برخورد باعث می‌شود که بچه‌ها شرطی بشوند و در قبال انجام دادن کارهایی که وظیفه آن‌ها هست نیز درخواست دریافت پول بکنند و این توقع در آینده آن‌ها را با مخاطراتی روبرو خواهد کرد.

چگونه از پول استفاده کند

همچنین نبایستی برای تنبیه کودکان از قطع کردن پول‌توجیبی آن‌ها استفاده کرد. کودکان باید بدانند که انجام دادن برخی از کارها جزئی از مسئولیت آن‌ها است و در صورت انجام دادن و یا انجام ندادن آن‌ بازخواست می‌شوند؛ و بهتر است که برای تشویق یا تنبیه از پول استفاده نشود و برای تشویق از هدیه‌های غیر نقدی استفاده شود.

پول‌توجیبی یک تمرین خوب هست که از طریق آن مدیریت پول را یاد می‌گیرند

برخی از والدین با دادن پول‌توجیبی چندان موافق نیستند و ازنظر آن‌ها پول‌توجیبی تفکر مستمری‌ بگیری و کارمندی را در بچه‌ها ایجاد می‌کند که در یک‌زمان مشخص، مبلغ مشخصی را دریافت می‌کنند. این‌گونه هم می‌توان فکر کرد ولی چنانچه از مقوله پول‌توجیبی به‌صورت صحیح استفاده شود می‌توان آموزش‌ها بسیار مهم، قدرتمند و مؤثری را زمینه‌های مالی به فرزندانمان انتقال بدهیم، می‌توانیم باورهای خیلی زیادی را در خصوص پول و ثروت در فرزندانمان ایجاد کنیم.

خواسته یا نخواسته درهرصورت بچه‌ها با مسئله پول درگیر خواهند شد و چنانچه آموزش‌های مربوط به مدیریت مالی و هزینه‌ها را یاد گرفته باشند نگرانی‌های والدین در خصوص فرزندانشان نیز کمتر می‌شود؛ بنابراین به فرزندانتان هم آموزش مالی بدهید و هم اختیار‌های مالی بدهید که خیلی چیزها را یاد بگیرد قبل از اینکه کارهای بزرگ‌تر و شراکت‌ها بزرگ‌تر و موضوع‌ها اقتصادی بزرگ شود و آنجا خواسته باشد ندانسته رفتارهایی انجام دهد که ضررهای مالی بزرگی را به خودش و شما وارد کند. با پرداخت پول‌توجیبی با عددهای خیلی کوچک‌تر و مدیریت کمتر می‌توان در کودکی به بچه‌ها یاد داد و به آن‌ها فرصت ضرر و زیان و یا سود را داد تا تجربه کسب کنند.

پول‌توجیبی را فقط در زمان مقرر پرداخت کنید

اگر زودتر از زمان مقرر پول فرزندتان تمام شد، زودتر از موعد مقرر به او پول پرداخت نکنید. با این کار چگونگی مدیریت پول را به او خواهید آموخت و چنانچه به این موضوع توجه نداشته باشید هیچ موقع فرزندتان آن آموزش‌های که از طریق پول‌توجیبی می‌توانست در ارتباط با مدیریت مالی و هزینه‌ها کسب کند را فرا نخواهد گرفت. البته می‌توانید گاهی که کودکتان پول بیشتری نیاز دارد در قالب‌های دیگری مانند قرض دادن یا خرید ستاره‌های جدول تربیتی او و مواردی دیگری به او پول پرداخت کنید. البته این موارد نیز نباید به‌صورت مداوم به‌گونه‌ای که تبدیل به عادت برای کودکان و وظیفه برای والدین شود صورت پذیرد.

پول را به صورت‌های مختلف به فرزندانتان پرداخت کنید

در سن‌ها پایین‌تر می‌توانید به شکل سکه به شکل اسکناس‌های بزرگ‌تر پرداخت کنید و این‌که آن‌ها اعداد و ارقام را یاد می‌گیرند، با پول‌های مختلف آشنا می‌شوند هم‌چنین یاد می‌گیرند که برای خرید یک‌چیز چه مقدار پول باید بپردازند و هم این‌که با گرفتن بقیه پول خود با پول خورد کردن هم آشنا می‌شوند.

فرزندانتان را از همین ابتدا موظف کنید گزارشی از هزینه‌هایشان داشته باشند

در ارتباط با این موضوع نیز برخی از خانواده‌ها مقاومت می‌کنند و نظرشان این هست که با پرسیدن این موارد اختیارات بچه‌ها در خصوص پول‌توجیبی‌شان از آن‌ها گرفته می‌شود و به عبارتی بچه‌ها این گزارش دهی را سین جین کردن خودشان می‌دانند ولی دراین‌ارتباط نحوه سؤال پرسیدن بسیار مهم است، نوع گفتن، نوع پرسش شما، نوع رفتار شما و واکنش شما در خصوص پاسخ فرزندتان که با پولش چه‌کاری کرده است بسیار مهم و تأثیرگذار است.

هدف از این کار یا هست که فرزندان یاد بگیرند که پولشان را چگونه خرج کرده‌اند، چه خرج‌هایی ضروری و چه خرج‌هایی غیرضروری هستند؛ و کجا با هیجان خریدی که لازم نبوده را انجام داده‌‌اند؛ و از این طریق مدیریت هزینه‌ها را یاد می‌گیرد و متوجه می‌شود که چطور از پول‌توجیبی خود استفاده بهتری داشته باشد.

بهتر است پدر و مادر با همدیگر پول‌توجیبی را به فرزندشان پرداخت کنند

یعنی وقتی‌که پول‌توجیبی به فرزند پرداخت می‌شود پدر و مادر هر دو حضورداشته باشند و این پول فقط از طریق یکی از والدین پرداخت نشود که ارتباط مالی یک‌طرفه بین یکی از والدین و فرزند در این خصوص ایجاد بشود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *