تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چرا خنده دوای هر درد است؟

چرا خنده دوای هر درد است؟

چرا خنده دوای هر درد است؟ خندیدن نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است که همه انسانها با استفاده از آن ،میتوانند بسیاری از دردهای خود را تخفیف دهند. خنده واکنشی است غیر ارادی که باعث انقباض هماهنگ پانزده ماهیچه صورت و سریع شدن تنفس و جریان خون و نتیجتاً افزایش ترشح آدرنالین در خون میشود که تاثیر نهایی آن ایجاد احساس لذت و شادابی در فرد است.

چرا خنده دوای هر درد است؟

خنده ارزانترین داروی پیشگیری و مبارزه با بسیاری از بیماریها است و باعث پائین آمدن ضربان قلب و کاسته شدن فشار خون میشود و از آنجا که شخص را وادار میکند که نفس عمیق بکشد، موجب میشود میزان اکسیژن بافتها افزایش یابد، لذا خنده باعث طولانی شدن عمر میشود. ترشح هورمون « ایمونوگلوبولین» در بدن با میزان خندیدن ما ارتباط مستقیم دارد.

ایمونوگلوبولین به مبارزه دستگاه ایمنی بدن با باکتریها و  میکروبها کمک کرده و شخص را برای مقابله با بیماریها آماده میکند. در اثر خندیدن، نوعی ماده شیمیایی خاص سیستم عصبی به نام «  آندروفین» تولید میشود که در شخص اعتماد به نفس و سرخوشی ایجاد میکند. پژوهش های دیگر بر روی خندیدن نشان میدهد که انسان ها به وسیله خنده ، درد را بیشتر تحمل میکنند به این دلیل که خنده ترشح اندروفینها را زیادتر میکند واندروفینها کشنده های طبیعی درد در بدن هستند. در واقع« آندروفین» ماده ای مشابه مرفین است که در بدن ساخته میشود، مقدار این ماده در خون ، در اثر ورزش و فعالیتهای نشاط آور، بالا میرود.

اثرات خنده بر بدن

دانشمندان انگلیسی بعد از سالها تحقیقات به این نتیجه رسیدند که یک دقیقه از ته دل خندیدن معادل ۴۵ دقیقه ورزش ، انسان را سر حال میآورد. بنابر آخرین تحقیقات علمی، خندیدن ، باعث کاهش بروز انواع بیماریها از جمله بیماریهای قلبی میشود. از طرفی خنده با ایجاد تغییراتی در راههای تنفسی ، باعث میشود هوای بیشتری در بینی ما جریان یافته و به سرد شدن مغز کمک کند و هر چه مغز خنک تر باشد، ما شادتر خواهیم بود.

کسانی که دچار حمله قلبی شده اند در روز با حداقل ۳۰ دقیقه خندیدن میتوانند احتمال حمله قلبی دوم را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. همچنین کسانی که فشار خون دارند نیز با وجود روحیه شاد و خندیدن میتوانند فشار خون خود را در حد مطلوب نگه دارند. در حال حاضر این عقیده که قسمت اعظم بیماریها بر اثر احساسات منفی و اضطرابها به وجود آمده و پیشرفت میکند ، توسط اکثر روانشناسان و روانپزشکان مورد قبول قرار گرفته است.

استرس ها و اضطراب های روزانه در طول زمان چنان ناهماهنگی هایی در جسم ایجاد میکند که ممکن است به بحران روانی منتهی شود. زمانیکه هورمون های ناشی از فشار روانی به طور دائم به مقدار زیاد تولید شود ، سیستم دفاعی بدن قادر به انجام وظیفه کامل نخواهد بود و همین راه را برای انواع عفونت ها و بیماریها هموار کرده و اندام های داخلی بدن را تحت فشار شدیدی قرار خواهد داد. خندیدن میتواند سلاح موثری برای مقابله با این فشارهای روانی و استرسهای روزمره باشد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *