تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

مرد متوهم

مرد متوهم ایرانی

آنچه توصیف میکنیم مصداق عموم مردان نیست . گروهی این چنین اند. مرد ایرانی در آستانه سده ۱۴۰۰ .  با باورهایی که از هزار سال قبل در ذهنش کاشته شده . به دنیای مدرن رسیده است . مثل آلیس در سرزمین عجایب . هاج و واج مانده . بدون اینکه حتی بخواهد این سردرگمی را بپذیرد . نامش « مرد متوهم ایرانی » است . 

مرد متوهم ایرانی

خود نمیداند و نمیخواهد بداند داستانش چیست . مردی که بپذیرد چارچوبهای زندگی اش را باید عوض کند. اولین قدم را برای درمان برداشته است . پیچ درمان مرد متوهم ایرانی همین است .

مرد متوهم ایرانی موجود غریبی نیست . همان است که احتمالا اجدادش بوده . او با هیچ زنی مشکلی ندارد . جز زنی که با او زندگی میکند . مرد متوهم ایرانی را مادر و خواهرش می پرستند . حتی ممکن است زنی که نامزد یا دوست دختر اوست تحسینش کنند.

مردی قوی و حمایتگر است . بیشتر از نظر مادی و کمتر عاطفی . مراقبت از خانواده را وظیفه خود میداند. همه هوش و حواسش به حفظ قلمرواش است . از دور مردی ایده آل است . زنی که به خانه او وارد میشود آن روی سکه را میبیند.

ویژگی غالب مرد متوهم ایرانی خود مشاهده گری افراطی است . اگر تمایز داشته باشد ، مثلا تحصیلات بالا یا پول زیاد یا موقعیت اجتماعی بالا ، درگیری اش عمیق تر است . درمانش هم سختتر . او اهل تعامل نیست . از درک و همدلی با دیگران لذت نمی برد . برعکس میخواهد از بالا به همه نگاه کند .

به دیگران یاری میرساند جهت قدرت نمایی. می خواهد همیشه برنده باشد . گفتگو نمیکند مگر با هدف برد خودش . و اگر نبرد میزند زیر میز .

باور مرد متوهم

مرد متوهم ایرانی در ذهن ناهشیارش . زن ایده آل ترکیبی از یک عروسک سکسی و یک کلفت زحمتکش . از انقلاب کشاورزی تا امروز این باور در ذهن او ریشه دوانده که : زن من ، ملک من است . خرجش را میدهم . کسی حق ندارد چپ به او نگاه کند . او در عوض باید به من سرویس دهد . لذت جنسی ام را تامین کند . کارهای خانه ام را انجام دهد . بچه ام را بزرگ کند . همه اینها بی حرف و حدیث .

اگر همسرش از سکس لذت نبرد و آزار ببیند ، خیالی نیست . برای رفت و روب و شستو شوی و پخت و پز هم دلیلی برای قدر دانی وجود ندارد . وظیفه است .

تفاوت مرد قدیم و مرد متوهم ایرانی

اگر مردان قدیم ، زنانشان را دارایی و خدمه محسوب میکردند . از او انتظار دلبری نداشتند . مرد متوهم ایرانی زنی که بوی قرمه سبزی بدهد را تحمل نمی کند . او در دنیای مدرنی که زنان کنار مردان ایستاده اند ، از مواجهه با زنانگی زنان دیگر گریزی ندارد .

نمی خواهد کم بیاورد . میخواهد زن او درخشش هم داشته باشد . ترکیب عروسک و کلفت متناقض است . دقیقا مشکل از همین جا شروع میشود . برای همین مرد متوهم ایرانی را هیچ زنی راضی نمیکند .

مرد متوهم ایرانی آنقدر که پدرانش بودند ، اخلاق گرا نیست . او به خود حق می دهد زنی داشته باشد و نیز معشوقه هایی . هر کس جای خودش را دارد . او نمی خواهد زن زندگی اش را رها کند . میگوید : تار موی او را با دنیا عوض نمیکند . اما به خودش حق میدهد بخشی از زندگی عاطفی و جنسی اش را با زنان دیگر سهیم کند .

مرد محوری را از دنیای سنتی گرفته . اما فرد محوری دنیای مدرن را به صورت انتخابی به آن افزوده . مرد متوهم ایرانی ، آزادی و حق انتخاب دنیای مدرن را برای خودش میخواهد .اما برای همسرش نه .

مرد متوهم ایرانی مردی است ظاهرا محکم . با اعتماد به نفس و غیر قابل نفوذ . اما از درون سرگردان ناخرسند و شکننده است . او نتوانسته بین مختصات قدیم و جدید ارتباط برقرار کند . هم خدا و هم خرما را می خواهد . دستش از هردوی آنها کوتاه است .

او زن دنیای جدید را نمی شناسد . در عین حال که خودش مرد دنیای قدیم نیست . نتیجه این ناهمگونی هم رنجی است که خود میبرد . به دیگران نیز تحمیل میکند .

همراهان عزیز جهت استفاده از راهنمایی های مشاورین میتوانید با روان کلینیک در ارتباط باشید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *