تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تحول استحقاق

ریشه های تحولی استحقاق

ریشه های تحولی استحقاق می تواند به سه دلیل شکل بگیرد . ۱. ضعف در محدودیت گذاری ۲. وابستگی افراطی  ۳. استحقاق به عنوان جنگ بر علیه سایر تله ها 

ضعف در محدودیت گذاری  (آزاد گذاری افراطی)

آزاد گذاری افراطی یکی از واضح ترین ریشه های تحولی استحقاق است . والدین نتوانسته اند کنترل را بر رفتار فرزندان اعمال کنند . فرزندان چنین والدینی بسیار لوس و از خود راضی بار می آیند .

الف: استحقاق لوس

بچه ها هر کاری دلشان می خواهد انجام می دهند . ممکن است خواسته هاشان مادی باشد . یا پافشاری و اصرار بر روش خودشان باشد . چنین بچه هایی والدین شان را کنترل می کنند .

ب : تکانشگری

به بچه ها تحمل ناکامی یاد داده نشده است . آنها هیچ گاه مسئولیت نپذیرفتند . از کارهای مدرسه و خانه گریزان بودند . والدین بچه ها را متوجه عواقب کارهای خودشان نکردند. به آنها یاد ندادند دست روی دلشان بگذارند . جلوی امیال و تکانه های خود را بگیرند . بچه ها بدون ترس ، خشم خود را ابراز کرده اند .شاید یکی از والدین یا هر دو در کنترل تکانه هایش مشکل داشته است . و الگویی برای بچه ها بوده است .

وقتی از محدودیت ها بحث می کنیم منظور ما قواعد منطقی است که برای رفتار طبیعی ما وضع شده است . والدین با این کار به بچه ها یاد می دهند که در راه خود شیفتگی گام بردارند .آنها یاد نگرفتند که برای ارضای نیازهایشان به دیگران احترام بگذارند . گاهی اوقات والدین نمونه برجسته خویشتن داری و انضباط هستند . برخی اوقات فرزندان چنین والدینی دست به ناهمانند سازی می زنند . افرادی بی نظم و کم طاقت می شوند .

وقتی بزرگسالان نتوانند خودشان را کنترل کنند . خیلی احتمال کم است که این کار از سوی فرزندان سر بزند . ما با خودمان همان طور رفتار می کنیم که با ما رفتار شده است . معمولاً بیمارانی که در جو آزاد گذاری افراطی رشد کرده اند . اصل احترام متقابل را یاد نمی گیرند . ممکن است برخی کودکان بیشتر مستعد این تله زندگی باشند . ( مثل تک فرزند ، ته تغاری ، تک جنسیتی ) . شاید به این دلیل است که آنها بیشتر در معرض لوس شدن و از خود راضی شدن هستند .

وابستگی افراطی

علت استحقاق وابسته را باید در رفتار والدین جستجو کرد . که به شیوه های مختلف در فرزندان شان  وابستگی افراطی ایجاد کرده اند . این والدین ، مسئولیت کارها و تصمیم های سخت فرزندان شان را بر عهده می گیرند . از فرزندان شان انتظاری برای مسئولیت پذیری ندارند .

تفاوت بین تله زندگی وابستگی و تله زندگی استحقاق وابستگی در حد کمیت است . هر قدر بیشتر وابسته شوید ، بیشتر در دامن پر توقعی گرفتار می شوید . به تدریج حق خودتان می دانید که دیگران نیازهای شما را رفع کنند .

استحقاق به عنوان جنگ سایر تله های زندگی 

در اکثر بیماران تله زندگی استحقاق ، نوعی جنگ یا جبران افراطی در برابر سایر تله های زندگی اصلی است . معمولا ً این تله های زندگی عبارت اند از محرومیت هیجانی ، نقص / شرم یا طرد اجتماعی .اگر از استحقاق برای مقابله با محرومیت هیجانی استفاده می کنید . احتمالا در دوران کودکی با محرومیت های سخت روبرو شده اید . در حال حاضر برای جبران مافات رویه استحقاق را در پیش گرفتید .

استحقاق دست شما را برای مقابله با تنهایی و بی توجهی دوران کودکی باز گذاشته است . در دوران بزرگسالی از ترس اینکه مبادا دوباره گرفتار محرومیت های دوران کودکی شوید ، پر توقع ، کنترل گر و خود شیفته شده اید . با این کار به تدریج روابط صمیمی خود را از دست می دهید .

در صورت وجود هر کدام ا ز این ریشه ها ی تحولی استحقاق در کودکی تان احتمال گرفتار شدن شما در تله استحقاق هست . شما میتوانید برای درمان و آگاهی بیشتر با مرکز روان کلینیک تماس حاصل فرمایید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *