تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

رفتارهای مادر در ارتباط با دخترش

رفتارهای مادر در ارتباط با دخترش

در طول تاریخ زنان همواره به عنوان پرورش دهنده نسل بعد، وظیفه رسیدگی به امور خانه و خانواده را بر عهده داشته اند. توانایی ذاتی آنان در مراقبت و نگهداری از کودکان، رسیدگی به امور منزل و تربیت نسل بعد، آن ها را به عنوان بهترین کسانی که می توانند به رتق و فتق امور خانه بپردازند، معرفی می کند. مادر به دلیل هم جنس بودن با دختر خود نیازها و احساسات هم جنس خود را بهتر می شناسد .از طرفی رفتارهای مادر در ارتباط با دخترش به نحوی نقش مادر بودن را در دختران و نحوه تعامل با فرزند خود را در آینده القا می کند.

رابطه صمیمی مادر و دختر

بار اصلی مسئولیت درون خانواده هم بر دوش زنان گذاشته شده است. اما در این میان روابط مادر و دختر ممکن است پیچیده تر از روابط مادر با پسر باشد. بعضی مادران دختر خود را به فرزند پسر ترجیح می دهند و برخی خلاف این رفتار می کنند.
یکی از بهترین و مهم ترین روابطی که در این دنیا وجود دارد، رابطه میان مادر و دختر است. مادر و دختر می توانند بهترین دوست​ یکدیگر باشند و عاشقانه یکدیگر را دوست بدارند. اما گفتنی است که به انجام رساندن این کار به وقت زیادی نیاز دارد. تا بتوانید یک رابطه خوب و درست را در میان خودتان برقرار کنید.

انجام این کار همچنین به صبر و بردباری زیادی نیاز دارد و باید با میل و رغبت و رضایت هر دوی شما ایجاد شود. این نکته حائز اهمیت است که آیا مادر در قید حیات است یا نه؟ آیا مادر رفتار محبت آمیزی نسبت به دخترش دارد یا نه؟ آیا مادر خود دخترش را بزرگ می کند یا نامادری اش؟ همه این موارد در برقرار کردن ارتباط دوستانه میان مادر و دختر مهم است و نقش حیاتی دارد. حقیقتا مادر نقش مهمی در زندگی و سرنوشت افراد خانواده خویش دارد.

موثرترین رابطه در زندگی دختر

روابط یک دختر با مادر می تواند تاثیر گذارترین رابطه در تمام زندگی او باشد و تمامی روابط او با دیگران حتی رابطه با همسرش را تحت تاثیر قرار دهد. رابطه بین مادر و دختر هم زمان با رشد دختر متحول می شود و مادر بلوغ، نوجوانی، جوانی و تبدیل شدن دختر خود را به یک زن مستقل تجربه می کند. این تغییرات می تواند به اختلاف نظرهای کم یا زیاد بین آن ها منتهی شود.

راه های داشتن یک ارتباط درست

  • شناخت شخصیت خود و فرزندتان

برای شروع یک ارتباط خوب و درست ابتدا باید از خودتان شروع کنید تا متوجه شوید که شما از چه شخصیتی برخوردار هستید . چه کارهایی می توانید انجام بدهید تا یک ارتباط خوب میان شما و دخترتان برقرار شود. سپس باید بدانید دخترتان دارای چه شخصیتی است. آیا درونگراست یا برونگرا؟ البته دخترتان چه درونگرا باشد و چه برونگرا شما باید به شخصیت او احترام بگذارید و او را همان گونه که هست دوست بدارید.

  • احترام به شخصیت فرزندتان

متاسفانه یکی از مهم ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن خدشه در رابطه میان مادر و دختر می شود این است که آنها به لحاظ شخصیتی با هم متفاوت هستند و به این علت مدام با یکدیگر جر و بحث و بگو مگو می کنند. اگر شما اجتماعی و دخترتان کمرو و خجالتی است به این ترتیب شما باید قبول کنید که دخترتان شخص درونگرایی است. اما اگر به این نکته توجه نکنید و مدام با او بگو مگو کنید در نتیجه در ارتباط خوب میان شما خدشه وارد می شود. پس به شخصیت او احترام بگذارید و با او رفتار مهرآمیزی داشته باشید.

  • روابط با دیگر اعضای خانواده

گاه رابطه پدر- دختر در یک خانواده بهتر از مادر- دختر است. در بسیاری از خانواده ها دختر راز دل خود را به پدر می گوید نه به مادر، برعکس آن هم وجود دارد یعنی پسر با مادر راحت تر است و می تواند با او ارتباط بهتری برقرار کند.

رفتارهای مادر در ارتباط با دخترش

  • تفاوت بین نسل ها

در این میان تفاوت نسلی و فراموش کردن نیازهای نسل جدید از سوی مادر به برقراری رابطه صحیح از هر دو سو لطمه می زند.گاه مادر فراموش می کند که نیازهای واقعی دختر جوانش چیست و زمانی که با بی اعتنایی و بی توجهی با او برخورد می کند، دختر به سمت پدر گرایش پیدا می کند. مادر در این جا با درک نکردن شرایط روحی و روانی دختر، در واقع او را از خود می راند.

  • حسادت مادر نسبت به دختر

از طرفی گاه مسئله حسادت و رقابت به تیره شدن روابط بین مادر و دختر می انجامد. حسادت گاه به دلایل شخصیتی یا خانوادگی در مادر مشاهده می شود و هستند دختران خوب و ممتازی که مادر به جای حمایت، به آن ها حسادت می کند.

گاهی مادر بیش از حد اقتدار طلب است و با این که عطوفت مادری دارد. اما در عین حال خواستار تسلط کامل بر خانواده، همسر و دختر خود است. چنین مادرانی نمی توانند دختران خود را جذب کنند. زیرا دختر در چنین شرایطی به سمت پدر گرایش پیدا می کند. آزاد اندیشی و وسعت نظر پدر از یک سو و اقتدار طلبی مادر از سوی دیگر، دختر را به سمت پدر سوق می دهد.

عوامل ایجادکننده خلل در رابطه مادر و دختر

البته تعداد بچه های خانواده، تعداد دختر و پسر و سن والدین، تحصیلات و فرهنگ خانوادگی در بروز این حالت تاثیرگذار است، اما در مجموع کم نیستند دخترانی که با پدر خود بسیار راحت تر از مادرشان هستند و پدر سنگ صبور آن هاست.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *