تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

راه‌های جلو گیری از عصبانیت

راه‌های جلو گیری از عصبانیت

زمانی که احساس خشم را ابراز نکنیم و عصبانیت خود را درونمان بریزیم ، به مرور زمان اثرش به شکل بیماری‌های جسمانی در ما نمایان می‌شود . خشم موضوعی هست که باعث عصبانیت ما میشه و به همین دلیل لازم است که مهارت کنترل خشم که یکی از مهارتهای اصلی زندگی است را بیاموزیم . در این مقاله به بیان راه‌های جلو گیری از عصبانیت و نقش عصبانیت در روابط زوجین پرداخته ایم . با ما همراه باشید.

خشم چیست ؟

خشم یکی از قویترین هیجانات سالم بشر است .  خشم در حد اعتدال واکنشی طبیعی است .زمانی که از چهارچوب تسلط خارج شود آسیب زا می‌شود و مشکلاتی در برقراری ارتباطاتمان ایجاد می‌کند . در حقیقت خشم می‌تواند همان چشم غره‌ای باشد که در مکانی نسبت به همسر یا فرزند خود روا می‌داریم . خشم همان صدای بلند ما پشت تلفن است وقتی کار ما درست انجام نشده است .

راه‌های جلو گیری از عصبانیت

در برابر مشکلات پیش آمده با تفکر و تعقل رفتار کنید . هیچگاه هنگام عصبانیت تصمیم نگیرید و قضاوت نکنید . با استفاده از راهکارهای ارائه شده به چرخه عصبانیت پایان دهید . در صورتی که موفق نشدید می‌توانید با مرکز مشاوره بینا ، بهترین مرکز مشاوره آنلاین در شرق تهران تماس بگیرید .

  • قانون مکث سه ثانیه‌ای

یکی از راه‌‌های جلوگیری از عصبانیت قانون «مکث های سه ثانیه ای» است . وقتی کسی از شما سوالی می‌پرسد سریع پاسخ ندهید ؛ سه ثانیه صبر کنید و سپس پاسخ دهید . این تمرین به مرور باعث کاهش عصبانیت ، استرس و احساس منفی در درون شما می‌شود . که این خود موجب افزایش صبوری و افزایش ظرفیت شما و به دنبال آن آرامش و شادی در بلند مدت می‌شود.

  • قانون جاده مه آلود

این تکنیک به شما کمک می‌کند تا عیب جویی بی دلیل را دفع کنید .چون عیب جویی باعث می‌شود عصبانیت همسرتان بیشتر شود .به جای بحث با همسرتان او را از فضای عصبانیتش منحرف ساخته و وارد جامعه مه آلود کنید . مثلا وقتی در مورد تاخیرتان عصبانی است به جای دلیل آوردن بگویید می‌دانم تاخیر داشتم سعی میکنم امروز این مساله رو طور دیگری جبران کنم .

  • دور شدن از آن مکان

در هنگام عصبانیت فورا از محلی که باعث شده خشم شما برانگیخته شود دور شوید و در صورت امکان آن مکان را ترک کنید و پیاده روی کنید تا کمی آتش خشم شما از بین برود . با پیاده روی هورمون استرس کاهش می‌یابد و هورمون اندورفین ( شادی بخش )افزایش می‌یابد .

  • از صفر تا صد بشمارید .

از صفر تا صد بشمارید ، بعد وقتی مطمئن شدید که آرام هستید و کار اشتباهی نمی‌کنید؛ حرفتان را بزنید .

  • مانترای خشم از تیک نات هان

یعنی اینکه وقتی گرفتار احساس ناخوشایندی می‌شوید اولین کار مراقبت از آن احساس است و اینکه بپذیرید چه احساسی دارید . شما نمی‌توانید هیچ وقت عصبانی نشوید . گاهی این اتفاق می‌افتد حال باید چه کنید ؟ شما با اعتراف کردن بلند این جمله که  « من عصبانی هستم » باعث می‌شوید از عصبانیت‌تان کاسته شود . حال از خود بپرسید چرا عصبانی شدید و اینکه آیا این موضوع ارزش عصبانی شدن را داشت ؟

چگونه با فرد عصبانی برخورد کنیم ؟

  1. حفظ آرامش و خونسردی
  2. تغییر فضا و مکان فرد عصبانی
  3. عذرخواهی در صورت مقصر بودن
  4. لمس دست با شانه طرف عصبانی
  5. پیشنهاد راهی برای حل مشکل
  6. دم و بازدم هفت ثانیه ای
  7. تشویق فرد به خوردن آب سرد
  8. به هیچ وجه توهین نکنید

عصبانیت در روابط زن و مرد

اگر فکر می‌کنید که مسئله خاصی باعث عصبانیت همسرتان می‌شود با او لج بازی نکنید ، طوری رفتار کنید که همسرتان با شما احساس راحتی کند . گفتگو با همسرتان به هیچ وجه او را ناراحت نمی‌کند .این امر برای ترمیم رابطه و ایجاد حس مثبت ضروری است . هرگز در هنگام عصبانیت برای آزار دادن همسرتان چیزی نگویید . ممکن است فراموش کردن کلمات بی رحمانه ای که شما گفتید و منظوری از بیان آنها نداشتید برای همسرتان سخت باشد و این کار آسیب دائمی به رابطه شما بزند . اگر در نهایت چیزی ناخواسته گفتید که منظوری از آن نداشتید ، حتماً عذرخواهی کنید . عصبانیت خود را با حرف‌های تند همراه نکنید . فرصت‌های زیادی برای تعویض حالتان خواهید داشت . اما هرگز فرصت تغییر گفته‌هایتان را نخواهید داشت .

عصبانیت در آقایون

هنگامی آقایان عصبانی می‌شوند ، قابلیت انقباض عضلات آنها بسیار بالا می‌رود و توانایی کتک زدن آنها بیشتر می‌شود . مردها در عصبانیت فقط دوست دارند از موضوع فرار کنند و به حل مسئله فکر نمی‌کنند . مردها در زمان عصبانیت تبدیل به یک فرد بددهن ، بدبین و خشن می‌شوند . فقط یک راه دارد، سکوت کنید . وقتی سکوت کنید آنها زودتر آرام می‌شوند و زمانی آرام شدند راحت تر قانع می‌شوند . کنترل دائم مرد باعث خشم و عصبانیت وی ، ایجاد اختلاف در روابط زناشویی شده و رابطه را به سوی نابودی می‌کشد .

زمانی که عصبانی یا خسته هستید و یا از نظر روحی آسیب دیده اید ، باید این را به همسرتان بگویید . اگر یک روز در محل کار یا هر جای دیگری شرایط بدی را پشت سر گذاشته‌اید که موجب عصبانیت شما شده است ، قبل از رسیدن به خانه همسرتان را از این موضوع مطلع کنید تا او بداند بیشتر از شرایط عادی حساس و شکننده هستید .

عصبانیت در خانم ها

خانم ها وقتی عصبانی می‌شوند قدرت جسمی‌شان از بین می‌رود اما به همان اندازه قدرت زبانی شان افزایش می‌یابد . یک زن در هنگام عصبانیت تمام بدی‌هایی که در طول عمرتان به او کردید را در پنج دقیقه چنان جلوی چشم تان می‌آورد که باور نمی‌کنید. غر زدن از ویژگی‌های بارز زنان است . یک زن را وقتی عصبانی کنید ، عواقب آن را تا یک هفته و گاهی تا یک ماه باید بپذیرید . زنان ماجرای عصبانیتشان را در تمام این مدت با خود حمل می‌کنند . هنگامی یک زن عصبانی می‌شود .نباید از او بخواهید آرامشش را حفظ کند . این گفته عصبانیتش را دو برابر میکند . در عوض به او بگویید : «باشه ، حق داری عصبانی بشی .»

هرگاه یک زن رنج و عصبانیت خود را بیرون بریزد ؛ احساس آسایش و آرامش بیشتری می‌کند . زمانی که در اوج فوران خشم و غم قرار گرفته است به هیچ عنوان تقصیری را گردن نمی‌گیرد . در این هنگام مرد باید ضمن همدردی با زن به او نشان دهد که برای او نگران است ، سپس سکوت اختیار کند تا آن زن بتواند احساس همدردی‌اش را حس کند .

سخن پایانی

خشم مانند دیگر هیجانات تغییراتی در سیستم بیولوژیکی انسانها به وجود می‌آورد که عبارتند از : تنفس سریع ، افزایش فشار خون ، افزایش ضربان قلب ، میزان ترشح آدرنالین و نور آدرنالین و… زمانی علائم جسمانی بروز کرد به دنبال آن واکنش‌های رفتاری ظاهر می‌شوند . در اینجا اگر مهارت کنترل خشم را بلد نباشید نمی‌توانید رفتار خود را مدیریت کنید و به پرخاشگری روی می‌آورید . در نتیجه ممکن است صدمات عاطفی و جسمانی در روابط بین‌فردی شما ایجاد شود . برای آموختن مهارت کنترل خشم می‌توانید با مرکز مشاوره بینا تماس بگیرید . این کلینیک در دوران کرونا به صورت آنلاین و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی آماده ارائه خدمات به همراهان می‌باشد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *