تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

ایجاد حس ارزشمند بودن در کودک

ایجاد حس ارزشمند بودن در کودک

راه مشخصی برای ایجاد حس ارزشمند بودن در کودک وجود ندارد. اگر با کودک با احترام رفتار شده و والدین علاقه‌ی واقعی به افکار، احساسات و تجربیات او نشان دهند احساس ارزش می‌کند. ایجاد محدودیت‌ های سالم و ثابت‌ قدم بودن با کودک باعث زنده شدن حس ارزش در او می‌ شود.

راه های ایجاد حس ارزشمند بودن در کودک

باهم وقت بگذرانید.

گام اصلی ایجاد پایه‌ ای است تا کودک حس کند به عنوان یک فرد جدا، خودش ارزش دارد. راه‌ هایی پیدا کنید تا زمانی را به تنهایی با کودک خود بگذرانید. این کار باعث احترام و نزدیکی شما به یکدیگر شده و اجازه می‌ دهد یاد بگیرید کودک شما چه چیزی می‌ خواهد و چه نیازهایی دارد.

کودک را به صحبت کردن تشویق کنید.

شاید کودک مهارت کافی نداشته باشد تا بتواند بدون کمک شما حرف‌ های خود را بیان کند. اگر کودکی دارید که می‌ خواهد تجربیات خود را با شما به اشتراک بگذارد با سؤال پرسیدن به او در بیان حرف هایش کمک کنید. به کودکتان بگویید ” بعد چه اتفاقی افتاد ” یا ” بیشتر در موردش بگو”. اینکه از کودک بخواهید تجربیاتش را با شما به اشتراک بگذارید اجازه می‌ دهد بداند شما به دیدگاه فردی او احترام می‌ گذارید.

برای احساسات او ارزش قائل شوید.

برای احساسات او ارزش بگذارید، حتی اگر آن را نمی‌فهمید یا موافق نیستید. این‌ که کودک بداند شما به احساسات و طرز فکر او توجه می‌کنید اهمیت زیادی داشته و ارزش گوش دادن را دارد. به او اطمینان خاطر دهید که هر حسی داشته باشد ایرادی ندارد.

شما می‌ توانید در عین انجام دادن کاری که کودک دوست ندارد، برای احساس او ارزش بگذارید. مثلاً “من می‌دانم دوست نداری حمام بروی. بازی کردن با اسباب‌ بازی‌ ها خوب است و دوست نداری آن را کنار بگذاری. اما تو باید برای تمیز بودن به حمام بروی. تو می‌ توانی برای حمام اسباب‌ بازی انتخاب کنی و می‌ توانیم در حمام نیز حباب بازی کنیم”.

بگذارید بداند دوستش دارید.

کودکان باید اطمینان یابند که بزرگ‌ سالان در زندگی، آن‌ ها را دوست دارند. این عشق نباید بر پایه‌ ی شرایط باشد. به یاد داشته باشید عشق به شرایط زندگی یا هیچ قضاوتی بستگی ندارد. گاهی کودکان والدینی که جدا شده‌ اند نیاز به تأکید بیشتری بر عشق والدین به خود دارند.

مکالمات مرتبی داشته باشد.

صحبت کردن با کودکان در مورد فعالیت‌ های روزانه اجازه می‌ دهد بدانند که شما به زندگی آن‌ ها اهمیت می‌ دهید. داشتن مکالمه با بزرگ‌ سالان به کودک حس بلوغ مثبتی خواهد داد. سؤالات زیادی را در صحبت‌ های خود بگنجانید تا به ادامه‌ ی صحبت کمک کنید.

به کودک احترام بگذارید.

زمانی که کودک داستان روز خود را برای شما می‌گوید یا زمان خاصی را با هم می‌ گذرانید باید احترام خود را نسبت به او نشان دهید. او را در جواب دادن به عجله نیندازید یا باعث نشوید حس کند برای توجه کردن به او مشغله‌ی زیادی دارید. برای اینکه به کودک نشان دهید ارزش زیادی دارد باید بداند گذراندن وقت خود با او را در اولویت می‌گذارید.

به توانایی‌ های او احترام بگذارید.

انجام دادن کارهایی برای کودک که خودش می‌تواند انجام دهید نشان می‌دهد به توانایی‌های او شک دارید. به جای آن، باید طوری رفتار کنید که حس کند برای کاری که خودش انجام می‌دهد ارزش قائل هستید. برای مثال به جای اینکه کاپشن کودک سه‌ ساله را تنش کنید اجازه دهید خودش برای این کار کمی زمان بگذارد.

بگذارید از اشتباهاتش درس بگیرد.

آموزش استقلال یعنی اجازه دهید کمی اشتباهات او بیشتر شود. این یک زنجیره‌ ی طبیعی از یادگیری مهارت‌ های جدید است. از آنجایی‌ که کودکان زیاد در مورد هر چیز فکر می کنند، یادگیری مراحلی که طی آن کودک یک کار را دنبال می‌کند بخش مهمی از فرایند یادگیری است. باید به کودک نشان دهید شما به انتخاب‌ های او اعتماد دارید و می‌ دانید او از اشتباهاتش درس می‌ گیرد و تأکید کنید برای استقلال او ارزش قائلید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *