تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اهمیت زبان آموزی در کودک

اهمیت زبان آموزی در کودک

در پرورش حواس، صرفاً بالا بردن ميزان حساسيت حواس کافی نيست، بلکه در کنار آن بايد به آموزش مفاهیم و ارائه ی اطلاعات به کودک نيز اهميت داد. يعنی چه بسا کودک درست احساس می کند و مثلاً بوها را تشخيص می دهد اما نمی داند آنها را چه بنامد. بنابراين، پدر و مادر آگاه از اهمیت زبان آموزی در کودک بايد تلاش کنند برای کودک خود فرصت های لازم را فراهم کنند تا خزانه ی لغات  او گسترش یابد و همچنین اطلاعات مورد نیاز خود را از جهان خارج کسب کند.

اهمیت زبان آموزی در کودک

زبان ابزار بيان افکار و احساسات ماست. ما به کمک زبان با دیگران ارتباط برقرار می کنیم، نيازها، نظرها، علاقه ها، خوشحالی و ناراحتی خود را بازگو می کنيم. بدون زبان آيا می توان متنی را خواند يا کلمه ای را نوشت؟

اما مهمتر از همه آن که بدون زبان نمی توانیم فکر کنیم. لحظه ای مکث کنيد و به موضوعی بينديشيد. شما چه می کنيد؟ غير از آن است که در درون تان با خود درباره ی موضوعی گفت وگو می کنيد؟ بنابراين زبان و تکلم، مقدمه ی تفکر است. اگر انسان امکان تکلم نداشت، نمی توانست فکر کند. این به آن معنا نیست که فرد دچارِ اختلالِ گفتاری یا شنوایی از قدرت تفکر هم محروم است. چنین فردی زبان را می فهمد و می تواند افکار خود را بر روی کاغذ بیاورد یا با زبان اشاره صحبت کند. پس زبان همه ی جنبه های ارتباطی را شامل مي شود و اهميت آن فقط به گفتار مربوط نمی‌شود.

 زبان آموزی و تکلم کودکان

همه ی والدين بی صبرانه منتظرند تا كودكانشان زبان باز کنند و به حرف زدن بپردازند. نحوه ی تكلم كودكان بسيار شيرين و گیراست. شما می دانيد در چه سنی شروع به تكلم كرده ايد؟ تلاش کودک برای ارتباط با محيط از بدو تولد آغاز می شود، اما هنگام تولد نمی تواند از طريق هيچ دستگاه ارتباطی (مانند زبان يا اشاره کردن) با ديگران ارتباط برقرار کند، از این رو در موقعيت های طبيعی مانند درد، گرسنگی و … رفتارهايی مانند حرکت دادن دست و پا و گريه از خود نشان می دهد اما با تلاش های خود و تحت تأثير عوامل محيطی، به ويژه رفتار مادر، خيلی زود ارتباط با جهان خارج را آغاز می‌کند.

نقش پدر و مادر در زبان آموزی کودک

وقتي پدر و مادر و اطرافيان با کودک حرف می زنند، در آغاز کودک معنی گفته‌های آنها را نمی فهمد. اما به تدریج زبان آنها را با اشيا، وقايع و تجربه های خود از جهان خارج درک می کند و به اين ترتيب کلمه ها برای او معنی پيدا می کنند. مادر اولين معلم زبان طفل است. کودک با مادر تمرين گفت وگو ميكند. مهربانی مادر در ظهور اصوات اوليه ی کودک مؤثر است. كودكان پرورشگاهی چون از محبت مادری محروم اند و كمتر اصوات محبت آميز و محرك دريافت ميكنند، ديرتر زبان باز می‌کنند. دو قلوها و سه قلوها ديرتر زبان باز ميكنند زيرا مادر فرصت كافی برای پرداختن به تك تك آنها را ندارد و بيش تر به رفع نيازهای آن ها می‌پردازد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *