تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اقتدار با زورگویی متفاوت است

اقتدار با زورگویی متفاوت است

پسران احساس می کنند قدرت حمایت از دیگران را دارند و از این احساس لذت می برند. برخی از روان شناسان، این حمایتگری را نوعی نمایش اقتدار در مردان می دانند. البته اقتدار با زورگویی متفاوت است . مقتدر کسی است که قدرت خود را همراه با تدبیر و رضایت دیگران اعمال می کند.

اقتدار با زورگویی متفاوت است

مرد مقتدر مسئولیت پذیر است و از مردانگی خود به دیگران بهره می رساند؛ ولی مرد قلدر فقط به زورش تکیه دارد. بر خلاف مرد قلدر که با بداخلاقی زورگویی می کند، مرد مقتدر حامی مهربانی است. وقتی مرد مقتدری بالای سر خانواده است وجودش آرامش بخش خانواده است، ولی مرد قلدر وقتی کنار محارمش قرار می‌گیرد تن آنها را می لرزاند و آرامش را از خانواده می برد.

غیرت چیست ؟

در ادبیات دینی، و حتی ادبیات عامیانه، به این حس اقتدار و حمایتگری نسبت به زنان، « غیرت» گفته می شود. غیرت به معنی حفظ و حمایت از ناموس است. منشأ غیرت، شجاعت،  بزرگ منشی، عقلانیت و اقتدار در مردان است. مرد غیرتمند علاوه بر حساس بودن نسبت به پوشش و آرایش زنان در جامعه، همیشه به دنبال آن است که باری را از دوش زنان بردارد و شرایط مساعدتری را برای زنان در جامعه ایجاد کند که به زحمت نیفتند و مورد آزار دیگران قرار نگیرند.

فرد بی غیرت به دلیل بی مسئولیتی یا ترس، حاضر به جلوگیری از آزار رسیدن به زنان اطراف خودش نیست. البته بی غیرتی می تواند ناشی از این باشد که خود مرد نیز پاکدامن نیست و خودش اهل آزار زنان دیگر است . یا آنکه مرد به خاطر ضعف شخصیت خود، با نشان دادن همسرش در جامعه به دنبال کسب شخصیت است. به یاد داشته باشید که هر گاه غیرت در مردان کم رنگ شود، زن بهترین حامی خود را از دست می دهد.

تفاوت بین غیرت و تعصب چیست ؟

غیرت را نباید با تعصب و بدبینی اشتباه گرفت. حساسیت بیجا در مورد تعاملات سالم و عفیفانه، نوعی تعصب بی منطق و ظلم است. این تعصب و حساسیت بیجا می تواند ریشه در بددلی فرد داشته باشد. فرد بددل، مبنای تعامل با طرف مقابل را بر شک و بدبینی می گذارد. کسی که به طور کلی به دیگران یا همسرش بدبین است، آرامش و اعتماد را از خانواده اش می گیرد. پس مرِد زندگی بددل و شکاک نیست ولی غیرتمند است و غیرتش را به جا استفاده می کند.

راه های تشخیص غیرت در جلسات خواستگاری

  • درباره حساسیت های پسر درباره خانواده و اطرافیان، به خصوص خانم ها، بپرسید، نسبت به مادر و خواهر خود چه حساسیت هایی دارد و چگونه این حساسیت ها را به آنها منتقل می کند.
  • از پسر سؤال شود که می خواهد همسرش پایبند به چه مسائلی باشد و او در این زمینه چه شرایطی را فراهم خواهد کرد. از او بخواهید مصادیق را ذکر کند و به گفتن کلّیات اکتفا نکند.
  • برای اطمینان بیشتر، در تحقیق نیز می توان حساسیت های پسر نسبت به خانواده و اطرافیان و نوع عملکردش را جویا شد.

راه تشخیص غیرت صحیح از غلط، بررسی عملکرد قبلی فرد نسبت به خانواده و اطرافیان خود و نوع حساسیت هایی است که از خود نشان می دهد یا نمی دهد. ولی با وجود این مراجعینی هستند که نتوانسته اند بین غیرت و تعصب تمایز قائل شوند . اگر به هر دلیلی این مشکل برای شما پیش آمد می توانید با مرکز مشاوره بینا بهترین مرکز مشاوره قبل از ازدواج در شرق تهران تماس بگیرید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *